30 Sep 2022
In het onderzoeksproject RoboWijs is onderzoek gedaan naar de vraag of kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) hun sociale vaardigheden kunnen vergroten door middel van coöperatieve lesactiviteiten met een robot die ze zelf moeten programmeren.
Opbrengsten
Een van de opbrengsten van het onderzoeksproject is een publicatie voor de basisschoolleerkracht. De publicatie ‘RoboWijs en sociaal vaardig worden, hoe doe je dat?’ bestaat uit 3 delen. In het eerste deel beschrijven de onderzoekers de context van het onderzoek. In het tweede deel vind je informatie over robotica, ASS en sociale vaardigheden. In het derde deel vind je een overzicht van robots die geschikt zijn om in te zetten in je lessen. Ook vind je er een link naar de lessenserie die de onderzoekers, samen met basisschoolleerkrachten hebben ontwikkeld en getest. De lessen zijn erop gericht om kinderen met een ASS te helpen om niet alleen programmeerkennis op te doen, maar ook om sociale vaardigheden te leren. Omdat programmeren en sociale vaardigheden voor alle leerlingen belangrijke vaardigheden zijn die geoefend moeten worden, zijn de lessen voor iedere basisschoolgroep in te zetten.