Labels:
Leven lang ontwikkelen
De learning community is gericht om over de grenzen van organisaties heen multidisciplinair samen te werken aan het ontwerp van nieuwe innovatieve technologie. Zodat er ook een grotere rol voor studenten en docenten / onderzoekers is die bezig zijn met deze kennisontwikkeling. Op deze manier krijgen zij de gelegenheid om te leren over waterstofsystemen en ook om deze kennis terug te vertalen naar onderwijsmateriaal voor de opleidingen.
In de learning community wordt een decentrale productie-unit met opslag van groene waterstof ontworpen en gebouwd om bij te dragen aan de energietransitie. Ook worden bestaande, mobiele eenheden (drone, vrachtwagen) omgebouwd voor aandrijving via waterstof en vindt onderzoek plaats naar verdere toepassingen van waterstof ter vervanging van fossiele brandstoffen. Veiligheid is hierbij een belangrijk aspect. De realisatie en toepassing van waterstof productiesystemen betreft activiteiten waarvoor op alle opleidingsniveaus nog weinig expertise beschikbaar is op de arbeidsmarkt. Als gevolg van de energietransitie zal de vraag naar deze expertise sterk toenemen.
Onderzoeksaanpak
Het project bestaat uit twee delen. In het eerste deel worden de verschillen tussen leerlingen in SSI achtergrond onderzocht. Data verzameld in het project Samenwerken aan Bèta Burgerschap worden hiervoor geanalyseerd. In het tweede deel worden de opbrengsten uit het eerste deel van het project benut om in samenwerking met opleiders ontwerprichtlijnen op te stellen voor een onderdeel Bèta Burgerschap in de lerarenopleiding basisonderwijs. De onderzoeksmethode formatieve interventie wordt gehanteerd. Dit betekent dat de inbreng van lerarenopleiders in een te vormen Onderzoek Innovatie Team essentieel is. De lerarenopleiders worden geïnterviewd en de dialogen in dit team over het inbedden van Bèta Burgerschap in het curriculum worden geanalyseerd. De actieve rol van de lerarenopleiders zorgt voor duurzame impact in het pabocurriculum waardoor toekomstige leraren toegerust worden voor onderwijs met SSI.
Verwachte opbrengsten
Looptijd
Dit onderzoek wordt uitgevoerd tussen april 2022 tot en met juli 2023
Lector Human Capital, Lectoraat Employability Transition (Hogeschool Saxion)