Labels:
Aantrekkelijk docentschap
Al vanaf 2020 wordt van alle basisscholen verwacht dat zij vorm en inhoud geven aan Wetenschap & Technologie (W&T) onderwijs. Leraren hebben hier in de praktijk vaak moeite mee, met name door de hoge nadruk op de kernvakken en te beperkte kennis en vaardigheden op het gebied van W&T. W&T-onderwijs biedt echter talrijke mogelijkheden voor het ontwikkelen van de taalvaardigheid van leerlingen, wat de integratie van taal en W&T aantrekkelijk en voor de hand liggend maakt. Diverse studies tonen al de voordelen van zo’n geïntegreerde aanpak aan. Om taal- en W&T-onderwijs te kunnen integreren is echter een goede professionele training van leraren een vereiste.
Doelstelling
Uit eerder onderzoek hebben we al een globaal overzicht van benodigde kennis en vaardigheden van leraren om geïntegreerd taal- en W&T-onderwijs te geven. Een diepere uitwerking hiervan wordt gebruikt als basis voor de ontwikkeling, evaluatie en implementatie van een professionaliseringstraject voor leraren, gericht op het leren uitvoeren van de complexe taak ‘geïntegreerd taal- en W&T-onderwijzen’.
Onderzoeksaanpak
Er wordt gebruik gemaakt van het ‘4C/ID-model voor het ontwerpen van trainingen voor het leren van complexe vaardigheden’. Daarbij wordt gebruik gemaakt van en voortgebouwd op de kennis en ervaring die is opgedaan binnen de vakgroep Docentprofessionalisering van de Universiteit Twente met de uitvoering van sterk vergelijkbare trainingstrajecten voor het leren van de leerkrachtvaardigheden voor differentiatie en formatieve evaluatie. De training wordt geïmplementeerd en geevalueerd in twee basisschoolteams. Om de effectiviteit van de training te meten worden onder meer lesobservaties uitgevoerd gericht. Ook wordt onderzocht in hoeverre leraren zich vóór en na de training in staat achten (self-efficacy) om dit onderwijs te verzorgen.
Verwachte opbrengsten
Looptijd
Dit project wordt uitgevoerd in de periode van september 2020 t/m mei 2024.
Dr. M.A.R. (Martine) Gijsel
Associate lector Taaldidactiek (Hogeschool Saxion)Dr. J. (Hanno) van Keulen
Opleidingsdirecteur Science Education & Communication (Technische Universiteit Delft)Prof. dr. A.J. (Adrie) Visscher
Hoogleraar (Universiteit van Twente)