Labels:
Aantrekkelijk docentschap
Leven lang ontwikkelen
Technologie is niet meer weg te denken uit de dagelijkse realiteit van de zorg en het sociaal werk. Interactieve zorgrobots, slimme apps en digitale platformen om de werkdruk te verlichten en de kwaliteit van zorg en ondersteuning te verbeteren zijn hiervan veelgebruikte voorbeelden. Van toekomstbestendige professionals wordt daarom verwacht dat zij hierover een positief kritische houding hebben en bovendien beschikken over de juiste competenties om goed met de technologie te kunnen werken. Hier is een belangrijke rol weggelegd voor het onderwijs. Dat betrokken zorg- welzijnsdocenten technologie inbedden als onderdeel van hun onderwijs is daarom ook niet langer een keuze. Dit project is bedoeld om docenten toe te rusten voor deze taak. Om te beginnen wordt met behulp van de competentiescan onderzocht wat zij nodig hebben om technologie in hun onderwijs in te bedden. Deze informatie vormt vervolgens de basis voor de ontwikkeling van effectieve docentprofessionalisering.
Doelstelling
Binnen dit project werken onderzoekers en docenten van Hogeschool Saxion, ROC van Twente, Deltion College, Graafschap College en Aventus samen om technologie een vanzelfsprekende plek te geven in het zorg- en welzijnsonderwijs. Hiervoor is het een voorwaarde dat docenten zich competent voelen om technologie te integreren in hun lessen.
In co-creatie met docenten, studenten en werkveld werken de onderzoekers daarom samen aan de volgende concrete projectdoelen:
Opbrengsten
De competentiescan uit het eerdere project ‘Willen en Kunnen?!’ wordt doorontwikkeld tot een praktische feedbacktool. Daarnaast wordt adequate docentprofessionalisering ontwikkeld, bedoeld om docenten te ondersteunen en faciliteren bij hun opdracht technologie in te bedden in hun onderwijs aan zorg- en welzijnsopleidingen. Tot slot wordt technologie geïmplementeerd binnen de deelnemende zorg- en welzijnsopleidingen.
Looptijd
Dit onderzoek wordt uitgevoerd in de periode van april 2024 t/m april 2027.