Labels:
Leven lang ontwikkelen
Beschikbaarheid, betaalbaarheid en toekomstbestendigheid van zorg en welzijn zijn thema’s waar grote maatschappelijke opgaven liggen. Om dure zorg te voorkomen, wordt ingezet op een kanteling gericht op preventie (KIA Gezondheid en Zorg, 2020). Technologie wordt hierbij genoemd als één van de middelen om deze kanteling te realiseren.
Ondanks de voordelen en grote potentie van technologische innovatie, kleeft aan het gebruik ervan een belangrijk aandachtspunt: de professional moet de samenwerking met de technologie aan willen gaan, aan kunnen gaan en vol kunnen houden. In dit project stond daarom de volgende vraagstelling centraal: Hoe blijven de capaciteiten van zorg- en welzijnsprofessionals aansluiten op het werk in de domeinen zorg en welzijn dankzij én ondanks de inzet van technologie in het arbeidsproces?
Doelstelling
Het onderzoek werd parallel uitgevoerd binnen zowel het zorg- als het welzijnsdomein. Het project binnen het zorgdomein richtte zich op toepassing van ‘Hartzorg op afstand’ en vond plaats bij Isala in Zwolle. Binnen het welzijnsdomein werd inzet van het digitale platform ‘Jouw omgeving bij online hulpverlening’ bij de stichting Maatschappelijke dienstverlening in Enschede onderzocht
Onderzoeksaanpak
In dit project gingen studenten van diverse zorgopleidingen van Saxion, Windeheim en ROC van Twente op verschillende manieren aan de slag met het begeleiden van cliënten op afstand met de tools Hartzorg op Afstand en Jouw Omgeving. Daarbij werden de competenties onderzocht die studenten nodig hebben en de mate waarin en wijze waarop ze invloed konden uitoefenen op hun taak. Bovendien werd nagegaan hoe ze naar hun beroep keken en of dit veranderde door het gebruik van de technologieën.
Ook de samenwerking tussen studenten van mbo en hbo als ook met het werkveld waren van belangrijke waarde binnen het project. Omdat ook in de praktijk geldt dat professionals van alle niveaus samenwerken en elkaars expertises moeten leren kennen. Om die reden zijn ook de hrm-afdelingen van de deelnemende zorginstellingen betrokken. Een krachtig human capital-beleid is namelijk van belang voor het duurzaam inzetbaar houden van medewerkers, zodat de kwaliteit van het werk in zorg en welzijn kan verbeteren. Onderzocht werd daarom ook hoe de samenwerking met technologie zo kan worden ingericht dat de mensen anders tegen technologie aan gaan kijken; niet als een bedreiging, maar juist als hulpmiddel
Looptijd
Dit onderzoek werd uitgevoerd in de periode van september 2020 t/m januari 2022 en werd opgevolgd door het project Willen en Kunnen?!
Opbrengsten
Behalve inzichten voor de onderwijs-, zorg- en welzijnspraktijk is ook het ontstaan van een uitgebreid consortium een belangrijke opbrengst van dit project.
Dr. S. (Stephan) Corporaal
Lector Human Capital, Lectoraat Employability Transition (Hogeschool Saxion)M.R. (Milan) Wolffgramm, MSc
Hoofddocent/Onderzoeker Lectoraat Employability Transition (Hogeschool Saxion)C. (Christina) Jaschinski, PhD
Onderzoeker Lectoraat Technology Health & Care (Hogeschool Saxion)Dr. M.J. (Jobke) Wentzel
Docent/Onderzoeker Lectoraat ICT innovaties in de zorg (Hogeschool Windesheim)T.J.J. (Theo) Olthuis, MA
Docent/Onderzoeker Zorg & Technologie (ROC van Twente)Dr. N. A. B. M. (Nicole) Ketelaar
Docent/Onderzoeker Health, Well-being & Technologie (Hogeschool Saxion)Dr. K. (Karin) Dijkstra
Lector Gezondheidsbevordering in de Leefomgeving Lectoraat Smart Health (Hogeschool Saxion)Dr. Ir. M. (Marike) Hettinga
Lector IT Innovations in Health Care (Hogeschool Windesheim)Dr. E. N. (Niek) Zuidhof
Hoofddocent/Onderzoeker Lectoraat Technology, Health & Care, Lectoraat Employability Transition (Hogeschool Saxion)A. Y. (Annemieke) van der Horst, MSc
Onderzoeker Lectoraat Leren Floreren en Dienst Studentenvoorzieningen (Fontys Hogeschool)I.M.H. (Iris) Hudepohl, MSc
Docent Maatschappelijke Zorg (ROC van Twente)