Technologische ontwikkelingen, in combinatie met een veranderende en verschuivende vraag naar arbeid – als gevolg van maatschappelijke transities en krimp van de beroepsbevolking – vragen om medewerkers die snel mee ontwikkelen en een waardevolle bijdrage kunnen leveren met hun werk. Een belangrijke vraag is hoe we mensen (werknemers) in de juiste stand krijgen; zodanig dat blijven leren en ontwikkelen voor hen een vanzelfsprekendheid wordt.
Aandacht voor continu leren en ontwikkelen van werknemers staat daarom hoog op de agenda van veel werkgevers, sociale partners, onderwijsinstellingen en overheden. Niet alleen in de hightechindustrie, maar ook in de bouw- en installatiebranche, bij productiebedrijven, in de landbouw of in de accountancy en in de gezondheidszorg.
Naast competenties van medewerkers, zoals proactief leren door en voor innoveren, gaat het hier ook om de organisatie en inrichting van het werk. Als leeromgeving én het systematisch en structureel inrichten van leergemeenschappen, om een doorlopend proces van Leven Lang Ontwikkelen te stimuleren.
Klik hier om de themapagina ‘Leven Lang Ontwikkelen’ te bekijken.
Hoe kunnen we diversiteit in opleidingen en bedrijven stimuleren, een brede groep aantrekken en behouden voor de technische sector? Door een bredere groep talenten aan te spreken en door medewerkers betekenisvol werk aan te bieden, kunnen we de instroom versterken en de uitstroom beperken.
Het gaat binnen dit thema niet alleen om het aantrekken en behouden van technisch talent maar ook om het versterken en vergroten van de diversiteit aan doelgroepen en het creëren van een inclusieve (technische) arbeidsmarkt. Een arbeidsmarkt die openstaat voor iedereen en waar iedereen structureel aan mee kan doen.
Het gaat hierbij om groepen die qua kenmerken zichtbaar dan wel onzichtbaar verschillen en om groepen die moeite hebben om mee te komen met nieuwe technologieën. Hier horen ook werkenden en werkzoekenden bij die (nog) niet aan de vereiste kwalificaties voldoen.
Klik hier om de themapagina ‘ Diversiteit en inclusie in de techniek’ te bekijken.
Goed techniekonderwijs staat of valt met de opleiding en kwaliteit van docenten. De vraag die in dit onderzoeksthema centraal staat, luidt: wat is er nodig om het techniekonderwijs, en daarmee de rol van docent, aantrekkelijk te maken? De thematiek van aantrekkelijk docentschap wordt benaderd vanuit de inhoud van het werk: invulling kunnen geven aan de talrijke uitdagingen en vernieuwingen waar het techniekonderwijs voor staat.
Uitgangspunten voor de vraagstelling zijn:
• Maatschappelijke en onderwijskundige ontwikkelingen;
• Ontwikkelingen op vakinhoudelijk gebied die een innovatieve en flexibele houding eisen van docenten in het techniekonderwijs;
• Het besef dat veel doelstellingen niet door individuele docenten in de school gerealiseerd kunnen worden;
• Goed onderwijs komt tot stand in co-creatie en samenwerking met anderen (het verbinden van de ‘binnenwereld’ van de
school met de ‘buitenwereld’ van techniek).
Opleiding en continue professionele ontwikkeling van docenten zijn hiervoor essentieel.
Klik hier om de themapagina ‘Aantrekkelijk docentschap in techniekonderwijs’ te bekijken.