Het technisch onderwijs in mbo, hbo en wo wordt geconfronteerd met
maatschappelijke vraagstukken over onder meer duurzame
energie, gezondheid en digitalisering van de samenleving.
Welke nieuwe werkvormen en didactieken zoals challenge
based learning en maker spaces lijken geschikt?
Hoe kunnen hybride professionals van meerwaarde zijn voor zowel het techniekonderwijs als het werk in het technisch bedrijf? Welke
aantrekkelijke opleidingsroutes kunnen worden gekenmerkt
als ‘good practices’?
Jaartal publicatie: 2023 Er vindt wereldwijd een fundamentele verschuiving plaats in productie, consumptie en interactie, wat leidt tot complexere werksituaties. Dit stelt nieuwe eisen aan...
Jaartal publicatie: 2022 Technische innovaties volgen elkaar razendsnel op. De toepassing is echter lastig en niet geheel zonder risico's. De techniek moet verankerd worden in...
Jaartal publicatie: 2021 Met techniek is steeds meer mogelijk, maar willen we met techniek ook alles oplossen? En welke impact heeft techniek eigenlijk op ons...
Jaartal publicatie: 2022 In het 'Bridge the Gap!' project keken we hoe STEM-studenten en -professionals zichzelf zagen als onderdeel van technische opleidingen en organisaties. We...
Jaartal publicatie: 2022 In deze handleiding is alle informatie te vinden om de keuzemodule K1050 ‘Werken met een industriële robot’ in te richten op het...
Jaartal publicatie: 2022 In deze flyer lees je meer over het opleiden van W&T experts, die binnen hun bestuur aan de slag gaan. Wat levert...
Jaartal publicatie: 2023 In het onderzoeksproject RoboTAO ontwikkelde het Lectoraat Employability Transition van Hogeschool Saxion, samen met een zestal mbo-opleiders, technisch mbo-onderwijs om studenten voor...
Jaartal publicatie: 2020 Met deze kijkwijzer en handleiding vergelijk je in hoeverre leermaterialen of lesmethodes effectieve W&T-kenmerken bevatten en helpen ze je een methode te...
De kennismaatschappij van de 21e eeuw vraagt van studenten om het vermogen je als individu kritisch te verhouden tot snelle kennisontwikkelingen en om analytisch en reflectief...
Wetenschap- en technologieonderwijs (W&T) maakt vaak gebruik van de didactiek van onderzoekend leren. Onderzoekend leren vereist een sterke mate van zelfregulatie van leerlingen, maar ze...
Verdieping en duurzame implementatie Bèta Burgerschap Het onderwijs heeft de taak om leerlingen voor te bereiden op een toekomst waarin ze in staat zijn mee...
Het combineren van de vakken taal en Wetenschap en Technnologie (W&T) in een les is best complex. In het project ‘Toerusting van leraren voor geïntegreerd...
Aandacht voor de professionele identiteit van technische (hbo) docenten binnen de context van vernieuwend onderwijs. De wereld om ons heen verandert in rap tempo en...
In de laatste twee decennia van de vorige eeuw is er in de industrie op grote schaal gerobotiseerd. Steeds vaker duiken ook de cobots op....
Werkvormen voor ethische reflectie op de impact van techniek Tot op heden wordt in wetenschappelijke literatuur over het onderwerp ‘ethische reflectie’ vooral geschreven vanuit de...