Het technisch onderwijs in mbo, hbo en wo wordt geconfronteerd met
maatschappelijke vraagstukken over onder meer duurzame
energie, gezondheid en digitalisering van de samenleving.
Welke nieuwe werkvormen en didactieken zoals challenge
based learning en maker spaces lijken geschikt?
Hoe kunnen hybride professionals van meerwaarde zijn voor zowel het techniekonderwijs als het werk in het technisch bedrijf? Welke
aantrekkelijke opleidingsroutes kunnen worden gekenmerkt
als ‘good practices’?
Jaartal publicatie: 2024 In de afgelopen drie jaar zijn er binnen het NWO-porject 'GasErop!' maar liefst 28 Learning Communities (LCs) van start gegaan in de...
Jaartal publicatie: 2024 Er bestaan verschillende soorten Learning Communities op verschillende niveaus. De Learning Communities van het NWO-project 'GasErop!' worden gezien als micro Learning Communities....
Jaartal publicatie: 2024. Deze publicatie richt zich op het cruciale belang van reflectie in technisch onderwijs. Het behandelt de uitdagingen en noodzaak van reflectie voor studenten en docenten, en biedt praktische strategieën voor het inbedden van reflectie in het curriculum.
Jaartal publicatie: 2024. In deze publicatie worden de belangrijkste bouwstenen en handvatten voor een krachtige learning community besproken, en verder toegelicht aan de hand van vier praktijkvoorbeelden.
Jaartal publicatie: 2024. In deze les maken je leerlingen kennis met kunstmatige intelligentie en doen ze basisbegrip van AI op. Aan de hand van interactieve elementen zoals een AI-quiz en het creëren van een AI-gegenereerde groepsmascotte ontdekken leerlingen hoe AI deel uitmaakt van hun dagelijks leven, leren ze over de technologie achter ChatGPT, en werken ze creatief met simpele AI-technologieën.
Jaartal publicatie: 2023. Wat kan de technische sector doen om te zorgen dat meer jongeren met een achtergrond buiten Europa er komen (en blijven) werken? Die vraag staat centraal in dit artikel.
Jaartal publicatie: 2023. Hier presenteren we het unieke kinderboek "De Dromenjager" dat binnen slechts 60 minuten tot stand kwam door de inzet van AI-technologie. Dit boek, ontstond uit een intensieve en creatieve sessie en is een onbewerkt eindproduct dat de kracht van AI in creatieve processen tijdens het eerste begin van AI illustreert.
Jaartal publicatie: 2023. Jubieummagazine TechYourFuture 10 jaar.
De kennismaatschappij van de 21e eeuw vraagt van studenten om het vermogen je als individu kritisch te verhouden tot snelle kennisontwikkelingen en om analytisch en reflectief...
Wetenschap- en technologieonderwijs (W&T) maakt vaak gebruik van de didactiek van onderzoekend leren. Onderzoekend leren vereist een sterke mate van zelfregulatie van leerlingen, maar ze...
Verdieping en duurzame implementatie Bèta Burgerschap Het onderwijs heeft de taak om leerlingen voor te bereiden op een toekomst waarin ze in staat zijn mee...
Aandacht voor de professionele identiteit van technische (hbo) docenten binnen de context van vernieuwend onderwijs. De wereld om ons heen verandert in rap tempo en...
In de laatste twee decennia van de vorige eeuw is er in de industrie op grote schaal gerobotiseerd. Steeds vaker duiken ook de cobots op....
Werkvormen voor ethische reflectie op de impact van techniek Tot op heden wordt in wetenschappelijke literatuur over het onderwerp ‘ethische reflectie’ vooral geschreven vanuit de...