Labels:
Aantrekkelijk docentschap
‘Samenwerken aan Bèta Burgerschap' leert leerlingen uit basis en voortgezet onderijws groepsgewijs beslissingen te nemen over oplossingen voor een maatschappelijk-technologisch vraagstuk. Deze vraagstukken (socio-scientific issues) zoals energietransitie, watertekorten en misstanden in de textielindustrie zijn niet op te lossen zonder enige kennis van wetenschap en techniek. Bèta burgerschap is daarom niet alleen burgerschapsvormend, maar ook beroepsvoorbereidend. Bedrijfsbezoeken, gastcolleges van experts en experimenten vormen mede hierom een belangrijk onderdeel van de leeractiviteiten.
Doelstelling
Doel van het project ‘Samenwerken aan Bèta burgerschap’ was om in samenwerking met verschillende bedrijven en leraren vanuit het basis- en voortgezet onderwijs leeractiviteiten rondom maatschappelijk-technologische vraagstukken te ontwikkelen. In alle leeractiviteiten staat de aanpak van Bèta Burgerschap centraal waarin bèta en technologie geïntegreerd worden met burgerschapsonderwijs. Gedurende het ontwikkelproces werden leraren geprofessionaliseerd in zowel het ontwikkelen van leeractiviteiten (afgestemd op actuele maatschappelijke problemen vanuit bedrijven en instellingen) als het uitvoeren en de evaluatie ervan.
Opbrengsten
Voor leraren in basis- en voortgezet onderwijs is een praktijkboek geschreven waarin de methode en voorbeelden worden beschreven. In de wetenschappelijke publicatie lees je een onderbouwde verantwoording van de aanpak van Bèta burgerschap als burgerschapsopvatting. Daarnaast wordt in het vervolgproject Bèta burgerschap Bèta burgerschap – Socio Scientific Issues gewerkt aan een verdere verdieping van de methodiek.
Looptijd
Dit onderzoek werd uitgevoerd in de periode van maart 2015 t/m maart 2020.
Prof. dr. J.H. (Juliette) Walma van der Molen
Hoogleraar Talentontwikkeling (Universiteit Twente)Dr. P.H.M. (Patrick) Sins
Lector Vernieuwingsonderwijs (Thomas More Hogeschool)L.J.G. (Lars) Henning, MEd
Studiecoach, Hogeschool SaxionL.T. (Lida) Klaver, MSc
Docent/Onderzoeker (Hogeschool Saxion)J. (Jory) Tolkamp MEd
Onderwijskundige