Labels:
Aantrekkelijk docentschap
Leven lang ontwikkelen
Het project RoboTAO startte in 2018 met een vooronderzoek gevolgd door een hoofdondezoek dat liep tussen 2019 en 2022 vervolgens werd in de derde fase onderwijsmateriaal ontwikkeld. Hierbij stonden twee vragen centraal:
Tijdens de voorverkenning hebben Saxion mechatronica- en HRM studenten met de onderzoekers meegewerkt aan cobot implementaties bij twee grotere bedrijven.
Conclusie? Cobots staan doorgaans afgezonderd in de productielijn eenvoudig en repeterend werk uit te voeren, zoals: CNC-machines beladen, dozen vouwen en instrumenten testen. Daarmee wordt het potentieel van deze nieuwe technologie (samenwerking met de operator en ondersteuning in het (maak)werk) onderbenut en dreigt productieautomatisering die arbeid vervangt of slechter maakt. Waar cobots juist tot hun recht zouden komen, bijvoorbeeld in flexibele en complexe eindassemblage processen, zien we ze nog niet. Het inzetten van cobots in de eindassemblage wordt ook doorgaans als zeer complex gezien. De eindassemblage is volgens bedrijven te afwisselend om de cobot rendabel te maken voor het bedrijfsleven.
Tijdens het hoofdonderzoek werd daarom onderzocht wat nodig is om het volledige potentieel van cobots te benutten voor het maken van flexibele productieomgevingen waarin mens en cobots optimaal met elkaar samenwerken. Uiterst relevant voor bedrijven en hun medewerkers, maar ook voor mbo’s en hogescholen. Het gaat immers om de productieomgevingen van de toekomst, waarin onze afgestudeerden zullen werken. Onze productie ingenieurs, mechatronici, HR-specialisten en mbo studenten moeten worden opgeleid om deze productieomgevingen goed te ontwerpen c.q. daarin goed te kunnen werken.
In een derde fase van het project werd voor mbo-studenten een leer- en experimenteeromgeving voor mens-robot samenwerking opgeleverd, met bijbehorende modules. Daarnaast wordt een proof-of-concept van een mens-cobot productie eenheid opgeleverd. In een protocol wordt het ontwerp- en implementatieproces vastgelegd. Tenslotte wordt relevante kennis verspreid door middel van workshops voor bedrijven, een artikel in een peer-reviewed tijdschrift en een (e-)book voor werkgevers over het voorbereiden en inrichten van een mens-cobot samenwerking. De drie deelnemende bedrijven krijgen tenslotte een leer- en experimenteeromgeving en een prototype opstelling van een mens-cobot productie eenheid.
Opbrengsten
Impactinterviews verschenen over dit project:
Wetenschappelijk artikel ‘A Collaborative Robot in the Classroom: Designing 21st Century Engineering Education Together’ gepubliceerd is in het internationale Journal of Higher Education Theory and Practice (2021).
Blog: Het implementeren van nieuwe technologie vraagt om een human centered aanpak. TechYourFuture onderwijskundige Patrick Schutte schreef er deze blog over: ‘To infinity…and beyond!‘ (2021).
Interview over het samenwerken met een cobot: Milan Wolffgramm onderzoekt hoe dat binnenkort kan (2020, Saxion.nl).
Lector Human Capital, Lectoraat Employability Transition (Hogeschool Saxion)
Lector Smart Industry Lectoraat Employability Transition, Hogeschool Saxion
Onderzoeker Lectoraat Employability Transition (Hogeschool Saxion)
Onderzoeker Industrial Engineering & Management, Lectoraat Employability Transition, Hogeschool Saxion