Labels:
Leven lang ontwikkelen
Er ligt een grote maatschappelijke opgaaf om zorg en welzijn beschikbaar, betaalbaar en toekomstbestendig te houden. Voor het realiseren van deze kanteling wordt sterk ingezet op technologische innovatie en acceptatie van technologie. Het werkveld heeft daarom behoefte aan zorg- en welzijnsprofessionals die technologie omarmen en beschikken over de juiste competenties om goed met technologie te kunnen werken. Signalen vanuit zowel het werkveld van zorg en welzijn als het onderwijs laten echter zien dat: (1) er nog onvoldoende structurele aandacht is voor technologiecompetenties, (2) praktijkopleiders en docenten zich onvoldoende capabel voelen om technologiecompetenties de gewenste aandacht te geven, (3) er nog behoorlijk veel weerstand zit bij een aantal praktijkopleiders en docenten t.a.v. technologie, en (4) er behoefte is aan concrete handvatten en interventies.
Binnen dit onderzoek willen we zicht krijgen op de adoptiebereidheid, weerstand en technologiecompetenties van praktijkopleiders en mbo en hbo-docenten in zorg en welzijn, met betrekking tot het willen en kunnen werken met technologie. Het gaat hierbij zowel om het zelf kunnen werken met de technologie, als om het kunnen integreren in het zorg- en welzijnsonderwijs. We willen tevens inzicht krijgen in de wensen en behoeften die zij hebben t.a.v. ondersteuning op dit vlak. Op basis van de verzamelde gegevens zal een advies worden gegeven t.a.v. scholing en competentieontwikkeling.
Onderzoeksaanpak
In een multidisciplinair samenwerkingsverband, bestaande uit verschillende zorg- en welzijnsorganisaties en Mbo en Hbo-onderwijsinstellingen, zal het meetinstrument worden ontwikkeld en de adoptiebereidheid, weerstand en technologiecompetenties worden gemeten. Activiteiten die plaatsvinden zijn:
Verwachte opbrengsten
De competentiescan wordt ontwikkeld. Dit is een meetinstrument om de adoptiebereidheid, weerstand en technologiecompetenties te meten van praktijkopleiders en mbo- en hbo-docenten in het zorg en welzijn domein. Daarnaast wordt een advies gegevens t.a.v. scholing en competentieontwikkeling. Dit advies wordt tevens vertaald naar een publicatie in een vaktijdschrift en gedeeld middels een bijeenkomst voor praktijkopleiders en docenten.
Looptijd
Dit onderzoek wordt uitgevoerd tussen oktober 2022 tot en met september 2023
Lector Lectoraat Technology, Health & Care (Hogeschool Saxion) / Practor Zorg & Technologie (ROC van Twente)