Technologische ontwikkelingen en complexere vraagstukken
vragen om medewerkers die snel mee ontwikkelen en een
waardevolle bijdrage kunnen leveren in hun werk.
Aandacht voor continu leren en ontwikkelen van werknemers staat
daarom hoog op de agenda van veel werkgevers, sociale
partners, onderwijsinstellingen en overheden.
Niet alleen in de high tech industrie, maar evenzeer in de bouw- en
installatiebranche, in productiebedrijven, in de landbouw
of in de accountancy en in de gezondheidszorg.
Het begrip ‘leven lang ontwikkelen’ reflecteert niet alleen een wens
en een gevoelde noodzaak tot verandering, maar ook een
worsteling in de praktijk.
Het grote aandachtspunt is namelijk de vraag hoe we mensen (werknemers) in de juiste stand krijgen; zodanig dat blijven leren en ontwikkelen bij hen een vanzelfsprekendheid wordt.
Naast competenties van medewerkers, zoals proactief leren door en voor innoveren, gaat het hier ook om de organisatie en inrichting van het werk als leeromgeving, èn het systematisch en structureel inrichten van leergemeenschappen om een doorlopend proces van
leven lang ontwikkelen te stimuleren.
Jaartal publicatie: 2024 In de afgelopen drie jaar zijn er binnen het NWO-porject 'GasErop!' maar liefst 28 Learning Communities (LCs) van start gegaan in de...
Jaartal publicatie: 2024 Er bestaan verschillende soorten Learning Communities op verschillende niveaus. De Learning Communities van het NWO-project 'GasErop!' worden gezien als micro Learning Communities....
Jaartal publicatie: 2024. Deze publicatie richt zich op het cruciale belang van reflectie in technisch onderwijs. Het behandelt de uitdagingen en noodzaak van reflectie voor studenten en docenten, en biedt praktische strategieën voor het inbedden van reflectie in het curriculum.
Jaartal publicatie: 2024. In dit impactinterview delen verschillende kleinere game-ontwikkelaars voor educatieve games in de zorg hun ervaringen met het werken in een Learning community.
Jaartal publicatie: 2024. In deze publicatie worden de belangrijkste bouwstenen en handvatten voor een krachtige learning community besproken, en verder toegelicht aan de hand van vier praktijkvoorbeelden.
Jaartal publicatie: 2023. Deze publicatie is een uitgave van de Kerngroep Netwerk Learning Communities; een initiatief van NWO, Regieorgaan SIA en Human Capital Topsectoren.
Jaartal publicatie: 2023. Deze publicatie leert je wat een Learning Community (LC) is, hoe het werkt en welke voordelen het je oplevert. Dit doen we aan de hand van de LC HYGENESIS van de Almelose waterstofhub H2Hub Twente.
Jaartal publicatie: 2023. Jubieummagazine TechYourFuture 10 jaar.
De samenwerkende pps’en in TechOost hebben via de lectoraten Smart Mechatronics en Robotics (Saxion) en de Lectoraten Employability Transition (Saxion / Leven Lang Ontwikkelen (Windesheim)...
In dit vooronderzoek bundelen onderwijsinstellingen uit het vo, vmbo, mbo, hbo en het technische mkb hun krachten om samen een doorlopende leerlijn voor industriële robotica...
Via actieonderzoek met docenten een stap voorwaarts richting de inbedding van technologie in zorg- en welzijnsonderwijs Technologie is niet meer weg te denken uit de...
Aansluiting verbeteren door sociaal én technologisch te innoveren. Het streven naar een inclusieve arbeidsmarkt is van groot belang, vooral voor technische mkb-bedrijven die uitdagingen ervaren...
Door het hoge tempo van technologisering en digitalisering worden er in toenemende mate andere eisen gesteld aan medewerkers in technische bedrijven. Het belang van blijvend...
In de projecten Bridge the Gap! en Mind the Gap! is in samenwerking met onderwijsinstellingen en hightechbedrijven onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van de professionele...
De Universiteit Twente, Saxion, ROC van Twente en de H2Hub Almelo, waarin diverse regionale MKB’ers betrokken zijn, trekken samen op in het vormgeven van een...
Willen en kunnen?! Technologiecompetenties van opleiders en docenten in zorg en welzijn Er ligt een grote maatschappelijke opgaaf om zorg en welzijn beschikbaar, betaalbaar en...
Steeds vaker worden serious games ingezet als scholingsinstrument voor zorgprofessionals en -studenten. Vaak is echter onduidelijk wat de onderwijskundige effectiviteit is van deze games: Worden de...
Aandacht voor de professionele identiteit van technische (hbo) docenten binnen de context van vernieuwend onderwijs. De wereld om ons heen verandert in rap tempo en...