Technologische ontwikkelingen en complexere vraagstukken
vragen om medewerkers die snel mee ontwikkelen en een
waardevolle bijdrage kunnen leveren in hun werk.
Aandacht voor continu leren en ontwikkelen van werknemers staat
daarom hoog op de agenda van veel werkgevers, sociale
partners, onderwijsinstellingen en overheden.
Niet alleen in de high tech industrie, maar evenzeer in de bouw- en
installatiebranche, in productiebedrijven, in de landbouw
of in de accountancy en in de gezondheidszorg.
Het begrip ‘leven lang ontwikkelen’ reflecteert niet alleen een wens
en een gevoelde noodzaak tot verandering, maar ook een
worsteling in de praktijk.
Het grote aandachtspunt is namelijk de vraag hoe we mensen (werknemers) in de juiste stand krijgen; zodanig dat blijven leren en ontwikkelen bij hen een vanzelfsprekendheid wordt.
Naast competenties van medewerkers, zoals proactief leren door en voor innoveren, gaat het hier ook om de organisatie en inrichting van het werk als leeromgeving, èn het systematisch en structureel inrichten van leergemeenschappen om een doorlopend proces van
leven lang ontwikkelen te stimuleren.
Het belang van het ontwikkelen en op peil houden van kennis en vaardigheden is belangrijker dan ooit, zeker voor techniekbedrijven. In dit impact interview lees...
Jaartal publicatie: 2023 Er vindt wereldwijd een fundamentele verschuiving plaats in productie, consumptie en interactie, wat leidt tot complexere werksituaties. Dit stelt nieuwe eisen aan...
Jaartal publicatie: 2017 Aantrekken van jongeren in de techniekIedereen die in de techniek werkt weet hoe lastig het is om jongeren aan te trekken. Dat...
Jaartal publicatie: 2022 Technische innovaties volgen elkaar razendsnel op. De toepassing is echter lastig en niet geheel zonder risico's. De techniek moet verankerd worden in...
Jaartal publicatie: 2023 Impactinterview - H2Hub: Voortgang, specifieke rollen, nieuwe inzichten en leerpunten
Jaartal publicatie: 2022 In deze handleiding is alle informatie te vinden om de keuzemodule K1050 ‘Werken met een industriële robot’ in te richten op het...
Jaartal publicatie: 2023 In het onderzoeksproject RoboTAO ontwikkelde het Lectoraat Employability Transition van Hogeschool Saxion, samen met een zestal mbo-opleiders, technisch mbo-onderwijs om studenten voor...
Jaartal publicatie: 2019 Learning communities waarin (aankomende) installateurs worden voorbereid op de toekomst. In deze publicatie lees je hoe het onderwijs en mkb in Oost-Nederland...
Jaartal publicatie: 2023 Impactinterview - H2Hub: een challenged-based learning community voor waterstof ontwikkeling en toepassing
Jaartal publicatie: 2023 Impactinterview - Unieke ‘key enabling methodology’ InLine geeft mkb wetenschappelijk gevalideerd inzicht in effecten van HR-interventies
Door het hoge tempo van technologisering en digitalisering worden er in toenemende mate andere eisen gesteld aan medewerkers in technische bedrijven. Het belang van blijvend...
De Universiteit Twente, Saxion, ROC van Twente en de H2Hub Almelo, waarin diverse regionale MKB’ers betrokken zijn, trekken samen op in het vormgeven van een...
Willen en kunnen?! Technologiecompetenties van opleiders en docenten in zorg en welzijn Er ligt een grote maatschappelijke opgaaf om zorg en welzijn beschikbaar, betaalbaar en...
Bruggen bouwen in de regio met duurzame learning communities Saxion, Windesheim, ROC van Twente, ROC Aventus en de Universiteit Twente werken samen met organisaties en ...
Steeds vaker worden serious games ingezet als scholingsinstrument voor zorgprofessionals en -studenten. Vaak is echter onduidelijk wat de onderwijskundige effectiviteit is van deze games: Worden de...
Aandacht voor de professionele identiteit van technische (hbo) docenten binnen de context van vernieuwend onderwijs. De wereld om ons heen verandert in rap tempo en...