Ben je benieuwd hoe jij als (technische) opleiding en/of docent invulling kunt geven aan het verstevigen van reflectie in de onderwijspraktijk?
Dan is deze praktijkpublicatie interessant voor jou!
Deze publicatie is het resultaat van het driejarig TechYourFuture onderzoeks- en ontwikkelproject ‘Versterking van reflectie-onderwijs binnen technische hbo-opleidingen’, waarin het Lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs van Hogeschool Saxion en TechYourFuture hebben samengewerkt met verschillende technische opleidingen van Hogeschool Saxion en Hogeschool Windesheim, en gaat in op:
1. Wat is reflectie? – Wat is het verschil tussen evalueren en reflecteren en wat bepaalt de kwaliteit van een reflectieproces?
2. Het verstevigen van reflectie in het onderwijs – Hoe kun je reflectie in de onderwijspraktijk inzetten, zowel op curriculumniveau als op het niveau ven concrete reflectieactiviteiten?
3. Reflectiebegeleiding – Hoe begeleid je reflectie als docent?
4. Concrete handvatten – Praktische hulpmiddelen voor het verbeteren van reflectie in technische opleidingen.
Via onderstaande hyperlink ‘Praktijkpublicatie: Verstevigen van Reflectie in het Technisch Onderwijs’ vind je de hyperlinks naar de publicatie, de toolkit, de werkvormkaarten, de vragenkaarten en de kennisclip.