
Publicatie Wijs met techniek: Met praktische werkvormen ethisch reflecteren over de impact van techniek.
In het project Wijs met Techniek werd onderzocht hoe reflectie op de impact van techniek op een toegankelijke en duurzame manier kan worden opgenomen in onderwijs (en professie). Reflectie op maatschappelijke en ethische aspecten van technologie komen op dit moment nog niet voldoende aan bod in het beroeps- en academisch onderwijs.

Publicatie RoboTAO: De weg naar toekomstbestendige samenwerking tussen mens en collaboratieve robot
Technische innovaties volgen elkaar razendsnel op. De toepassing is echter lastig en niet geheel zonder risico's. De techniek moet verankerd worden in de organisatie, technici moeten voorbereid worden en de kwaliteit van het productiewerk moet overeind blijven. Waar te beginnen?

Publicatie RoboWijs en sociaal vaardig worden, hoe doe je dat?
In het onderzoeksproject RoboWijs is onderzoek gedaan naar de vraag of kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) hun sociale vaardigheden kunnen vergroten door middel van coöperatieve lesactiviteiten met een robot die ze zelf moeten programmeren. Een van de opbrengsten van het onderzoeksproject is een publicatie voor de basisschoolleerkracht.


Publicatie Implementatie W&T in de regio Enschede
In deze publicatie komen hoofdrolspelers uit de regio Enschede aan het woord. Zij bespreken samen hoe diverse ontwikkelingen, initiatieven, keuzes, en goede – gelijkwaardige - samenwerking in de afgelopen jaren hebben geleid tot het levende netwerk zoals dat er nu is. In deze gemeente weten scholen, bedrijven, instellingen en gemeente elkaar te vinden in de gezamenlijke ambitie goed en inspirerend W&T onderwijs te kunnen bieden aan alle leerlingen.

Publicatie 'Omarm onzekerheid! Technici van de toekomst: onvoorstelbaar adaptief in een onvoorspelbare wereld.'
Technici staan steeds vaker voor uitdagingen door nieuwe of snel veranderende technologieën. Werkgevers benoemen adaptief vermogen als een van de belangrijkste competenties van afgestudeerde technici. Maar wat is adaptief vermogen precies?

Gas erop! Ontwerpprincipes van learning communities als aanjager voor de energietransitie
In de praktijkpublicatie 'Gas erop! Ontwerpprincipes van learning communities als aanjager voor de energietransitie' (2021) wordt toegelicht hoe we samen met de bedrijven zijn gekomen tot het ontwerp, worden de ontwerpprincipes geconcretiseerd en laten we met een praktijkvoorbeeld zien hoe een learning community kan worden vormgegeven.

Publicatie: 10 jaar onderzoek naar het aantrekken, behouden en ontwikkelen van technisch talent
Al meer dan 10 jaar doet TechYourFuture onderzoek naar het aantrekken, behouden en ontwikkelen van (aankomende) technici. We verbinden daarbij de ontwerpkracht van het hbo (Saxion en Windesheim), de denkkracht van de Universiteit (Twente), en de daadkracht van het mbo (ROC van Twente).



















