De laatste jaren kiezen steeds meer studenten voor een technische opleiding. Maar landelijke onderzoeken laten zien dat een aanzienlijk deel van de technisch opgeleiden, maar liefst 44%, uiteindelijk helaas niet bij een technisch bedrijf of zelfs niet in een technisch beroep terecht komt. Hoewel veel onderzoek is gedaan naar hoe de keuze voor een technische studie tot stand komt, is er slechts weinig bekend over hoe en waarom bètastudenten er voor kiezen om wel of niet in de technische sector aan het werk gaan.
Het onderzoek 'Mind the Gap!' richtte zich op de professionele identiteit in de techniek. Hieruit zijn de onderstaande publicaties voortgekomen:
Downloads
- van Veelen, R., Derks, B., & Endedijk, M. D. (2019). Double Trouble: How being Outnumbered ánd Negatively Stereotyped Threatens Career Outcomes of Women in STEM. Frontiers in Psychology. (februari 2019)
- Deelrapportage: De lekkende pijplijn tussen opleiding en arbeidsmarkt; de professionele identiteit van bètastudenten en relatie tot hun carrièrekeuzes. (maart 2018)
- Deelrapportage: Bèta-alumni aan het werk: wie kiest er voor de techniek? De professionele identiteit van bètaprofessionals en carrièrekeuzes. (maart 2018)
- van Hattum-Janssen, N., & Endedijk, M. D. (2017). Mind the gap: Why do technical alumni stay in the technical sector. In J. C. Quadrado, J. Bernardino, & J. Rocha (Eds.), Proceedings of the 45th SEFI Conference (pp. 1029-1036) (september 2017)
- Endedijk, M. D., van Veelen, R., & Möwes, R. A. (2017). Not always a nerd: exploring the diversity in professional identity profiles of STEM students in relation to their career choices. In J. C. Quadrado, J. Bernardino, & J. Rocha (Eds.), Proceedings of the 45th SEFI Conference (pp. 1069-1076) (september 2017)
- Deelrapportage: Een leven in de techniek; technische alumni over het leven en werken in de techniek. (april 2017)
- Deelrapportage: Professionele identiteit van medewerkers in de technische sector: Niet alleen maar nerds. (november 2016)
- Voordracht Pro-Motor 2015: een projectbeschrijving
Infographics
Er zijn een zevental infographics verschenen van dit project die de belangrijkste resultaten in beeld brengen:
- De belangrijkste facts & figures van het project 'Mind the Gap!'
- Het Carrière Kompas als feedbacktool
- De profielen van engineers onder studenten, werknemers en alumni
- Vrouwen aantrekken en behouden in de techniek
- Een leven in de techniek en het verhaal van Marc
- Professionele identiteit onder werknemers in relatie tot loopbaankeuzes
- Professionele identiteit onder studenten in relatie tot carrièrekeuzes