Onze maatschappij verandert snel op het gebied van technologische ontwikkelingen. Dit verlangt van scholen dat zij hier aandacht aanbesteden. Het TechYourFuture-project ‘Technologie als tool voor 21ste-eeuws leren’ onderzoekt hoe hogere-orde denkvaardigheden bij leerlingen (zoals kritisch en probleemoplossend denken) gestimuleerd kunnen worden door het gebruik van technologie. Uit eerder onderzoek blijkt dat de houding (attitude) van de leraar hierin een belangrijke rol speelt. Op deze pagina worden de tools en werkwijzen gedeeld vanuit dat onderzoek.
- De kennis en inzichten die zijn opgedaan in het onderzoek zijn samengebracht in het praktijkboek ‘Hogere-orde denken stimuleren met technologie'. Vul hier je gegevens in en je ontvangt direct de gratis digitale versie van het praktijkboek ‘Hogere orde denken stimuleren met technologie’ in je mailbox.
- Bij het praktijkboek hoort een vragenlijst. Door het invullen van deze vragenlijst kunnen leerkrachten inzicht verkrijgen in welke factoren voor hen op dat moment belemmerend zijn om technologie in te zetten om hogere-orde vaardigheden bij leerlingen te bevorderen. Wanneer leerkrachten de vragenlijst hebben ingevuld krijgen zij een individueel ‘profiel’ over de belemmerende factoren en krijgen ze een aantal beschrijvingen van interventies die voor hun profiel geschikt zijn. De vragenlijst is zowel in het praktijkboek als online te vinden.