8 Oct 2020
De SEFI Annual Conference 2020 werd dit jaar georganiseerd door 4TU.CEE en gehost door de Universiteit Twente in samenwerking met Saxion Hogeschool (i.v.m. de Covid-19 pandemie was de gehele conferentie online). Dit jaar kende de SEFI Annual Conference weer een groot aantal bijdragen vanuit de UT en Saxion Hogeschool. Ook onderzoeken van TechYourFuture waren goed vertegenwoordigd. We lichten ze hieronder kort toe:
"How to stimulate collaboration and performance of highly diverse student teams in engineering education” (TYF project Bridge the Gap!).
Tijdens deze eerste workshop werd het concept professionele identiteit toegelicht. Deelnemers kregen de gelegenheid zelf het carrièrekompas in te vullen om zo inzicht te krijgen hun eigen professionele identiteit. Ook werd de onderzoeksopzet gepresenteerd.
“life history research”
Een tweede workshop ging over de toegevoegde waarde van “life history research” bij het ontwikkelen van een professionele identiteit en de carrière mogelijkheden binnen het technisch onderwijs.
"Stimulating reflective skills among engineering (and science) students – a case of vision, curriculum, guidance and teacher professionalization” (TYF-project “Versterking van reflectie onderwijs binnen technische hbo-opleidingen”).
Tijdens deze workshop werden deelnemers meegenomen in twee belangrijke aspecten bij het ontwikkelen van reflectievaardigheden van studenten in het hoger onderwijs:
1. het ontwikkelen van visie en het stellen van doelen en
2. het begeleidingsniveau en de vaardigheden van docenten.
“Valuable Teaching and Instruction on Ethical Reflection for Engineering and Science Programs in Higher Education” (sluit aan bij nieuwe TYF voorverkenning Wijs met Techniek: werkvormen voor ethische reflectie op de impact van techniek)
Het curriculum van technische en wetenschapsprogramma's in het hoger onderwijs zou een instructie over ethische reflectie moeten omvatten. In het eerste deel van deze workshop lag de focus op de visie en het doel van ethische reflectie in het hoger onderwijs. Tijdens het tweede deel konden de deelnemers enkele recent ontwikkelde methoden en instrumenten voor ethische reflectie bekijken en het gebruik daarvan evalueren.