Robotica in het reguliere onderwijs
Er bestaan prachtige robotsystemen. Sommige robots kosten wel €50.000 en hiermee worden in therapeutische, 'één-op-één' situaties, goede resultaten mee geboekt in de interactie met kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis. Dit is echter niet realistisch in het reguliere onderwijs, ook niet in het speciaal basisonderwijs. De systemen zijn veel te duur, en leerkrachten werken met veel meer kinderen tegelijk. In RoboWijs zijn we daarom vooral geïnteresseerd in robotsystemen die in normale, reguliere omstandigheden, te gebruiken zijn. We willen de sterke punten van verschillende robotsystemen leren kennen. Waarschijnlijk is het ene systeem geschikt om te leren programmeren, en is een ander systeem geschikt om sociale interactie mee te oefenen. Op deze pagina bespreken we enkele robotsystemen en delen we waar mogelijk onze ervaringen.
De OzoBot
De Ozobot (met de basisvariant ‘Bit’ en de wat gevanceerdere ‘Evo’) is een robotje in de vorm van een halve bol van ongeveer 3 cm. De Ozobot kan rijden en kleurlijnen volgen, met behulp van sensoren in zijn onderkant. De sensoren en de processor van de Ozobot lezen de de lijnen, die verschillende kleuren en patronen kunnen hebben, als commando’s die Ozobot een bepaalde kant op laat rijden: vooruit of achteruit; harder of zachter. Hij kan er ook licht en geluid bij maken. De kleurlijnen en patronen teken je zelf: gewoon met de hand op papier, of met een tablet door op kleuren te drukken of een reeks commando’s achter elkaar te zetten. Je kunt de Ozobot ook vrij op de grond laten bewegen en ontdekken via welke commando’s hij voorwerpen kan ontwijken. Door de fabrikant zijn spelletjes bijgeleverd. Je kunt er zelf ook gemakkelijk spelletjes mee bedenken. De fabrikant biedt ook aan om in samenwerking met de klant (school) lessen te maken. Zie Ozobot.com en Ozobot-Benelux. Prijs: je ziet ze op internet te koop van €35 per stuk, tot ca. €120 voor een compleet startpakket. De Ozobot ziet er op het eerste gezicht niet uit als een robot; hij heeft geen gezicht, armen of benen. De sociale vaardigheden die kinderen met autisme kunnen leren van werken met een Ozobot worden niet opgeroepen door de interactie met de robot zelf, maar vooral doordat kinderen gemakkelijk gaan samenwerken.