Onze maatschappij verandert snel op het gebied van technologische ontwikkelingen. Dit verlangt van scholen dat zij hier aandacht aanbesteden. Het TechYourFuture-project ‘Technologie als tool voor 21ste-eeuws leren’ onderzoekt hoe hogere-orde denkvaardigheden bij leerlingen (zoals kritisch en probleemoplossend denken) gestimuleerd kunnen worden door het gebruik van technologie. Uit eerder onderzoek blijkt dat de houding (attitude) van de leraar hierin een belangrijke rol speelt. Op deze pagina worden de publicaties gedeeld vanuit dat onderzoek.
Praktijkboek
![]() |
- De kennis en inzichten die zijn opgedaan in het onderzoek zijn samengebracht in het praktijkboek ‘Hogere-orde denken stimuleren met technologie'. Vul hier je gegevens in en je ontvangt direct de gratis digitale versie van het praktijkboek ‘Hogere orde denken stimuleren met technologie’ in je mailbox.
- Online vragenlijsttool: Inzicht krijgen in jouw attitude ten aanzien van nieuwe technologie en het stimuleren van hogere-orde denken bij leerlingen? Vul hier de online vragenlijst in.
Wetenschappelijk publicaties
- Wijnen, F.M., Walma van der Molen, J.H., & Voogt, J.M. (2022). Measuring primary school teachers’ attitudes towards new technology use: Development and validation of the TANT questionnaire. [Artikel ingediend voor publicatie]
- Wijnen, F.M., Walma van der Molen, J.H., & Voogt, J.M. (2022). Primary teachers’ attitudes towards using new technology and stimulating higher-order thinking in students: A profile analysis. [Artikel ingediend voor publicatie]
- Wijnen, F.M., Walma van der Molen, J.H., & Voogt, J.M. (2021). Primary school teachers’ attitudes toward technology use and stimulating higher-order thinking in students: A review of the literature. Journal of Research on Technology in Education.
- Wijnen, F.M., Walma van der Molen, J.H., & Voogt, J.M. (2021). Measuring primary school teachers’ attitudes towards stimulating higher-order thinking (SHOT) in students: Development and validation of the SHOT questionnaire. Thinking Skills and Creativity, 42.
Overige publicaties
- Interview TechYourFuture: Hogere-orde denken stimuleren bij leerlingen, ondersteund door technologie, oktober 2022
- Impactinterview TechYourFuture: Technologie als tool voor 21ste eeuws leren: Succesvolle implementatie start met juiste attitude, april 2020
- Blog Denken als een computer door Frances Wijnen, april 2017
Webinar
Gastsprekers Frances Wijnen, promovenda bij Universiteit van Twente, en Tamara Tijben, groepsleerkracht en teacher leader op de OBS de Rank in Hengelo, verzorgden het webinar in juni 2020 over het stimuleren van denkvaardigheden met behulp van technologie. Ze vertelden over de 21ste eeuwse vaardigheden, de taxonimie van bloom en wat precies hogere-orde denkvaardigheden zijn. Hierbij gaven zij ook praktische voorbeelden en vertelde Tamara hoe dit in hun school terugkomt. Ook werd aangegeven op welke manier onderzoek wordt gedaan omtrent deze onderwerpen in het project 'Technologie als tool voor 21ste eeuws leren'. Een deel van het webinar kan hieronder bekeken worden.
Video's