Hoe kunnen leerkrachten bij het rekenen in groep 2 niet alleen getalbegrip maar ook vaardigheden in meten en meetkunde oefenen met de leerlingen? Deze vaardigheden zijn ook nodig bij wetenschap en techniek. Door te combineren in het lesprogramma kan een leerkracht rekenen en wetenschap en techniek aan bod laten komen in de klas. Tijdens de experimentele studie 'Ontluikende gecijferdheid in W&T' werd naast het ontwerpen van materiaal ook experimenteel onderzoek gedaan naar de effectivitiet van de materialen.
Publicaties
Over de resultaten is in diverse bladen gepubliceerd:
- Artikel in Early Child development and Care: Improving science skills by practicing geometry and measurement in Kindergarten (juni 2018)
- Artikel in Tokk: Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en kinderpsychologie: Bevorderen van gecijferdheid via het oefenen van meten en meetkunde in groep 2 (maart 2016)
- Artikel in Zone: Onderzoekende houding uitlokken - Hoe stel je denkvragen? (Februari 2016)
- Artikel in Het Jonge Kind: Ruimtelijk inzicht ontwikkelen (December 2015)
- Artikel in Het Jonge Kind: Wetenschap en Technologie in de kleuterklas. (Mei 2015)