Thema Aantrekkelijk docentschap in techniekonderwijs: wetenschappelijke publicaties, publicaties in vakbladen en proefschriften 2016 - 2024

Wetenschappelijke publicaties

Publicaties in vakbladen

  • Aar, van, N., Oenen, van, S, Keulen, van H. (2016)  Cooperation between primary schools and technological companies: a matter of boundary crossing (conference paper)
  • Louman, E., Hotze, A., Smit, J. Gijsel, M. & van Laar, M. (2016) Chapeau: Taalgerichte wetenschap* en technieklessen hebben veel meerwaarde: Taal in de W&T*les JSW
  • Smit, J., Gijsel, M., van Laar, M., van der Geer, K., Hotze, A., Louman, E. & Bakker, A. (2016) Taalgericht W&T*onderwijs op de basisschool Platform
  • Mittendorff, K. (2017). Loopbaanoriëntatie op school. Verbindt wat er al gebeurt en wees creatief. Van12tot18, maart 2017.
  • Louman, E., Hotze, A., Gijsel, M., Smit, J., & van Laar, M. (2017). Taal in de W&T*les. Jeugd in school en Wereld, 7, 32*35. 
  • L.J.F. Guérin (2017). Bèta en Burgerschap. Vakblad voor Maatschappijleer, 48 (06)
  • Van Aalderen*Smeets, S. I. (2018). Van een fixed mentaliteit naar een groei mentaliteit. Bij de les Magazine, Vakblad van de NVS*NVL.
  • Post, J. Niet alles wat telt, kan worden gemeten. Over evidence based werken in loopbaanbegeleiding. In: Loopbaanvisie, januari 2018.
  • Bij de Les, Marian Kienhuis en Maud olde Daalhuis; Talent4Tech: loopbaanleren in de vmbo*school
  • Bors, G. (2018). Een kleine Veluwse school waar kinderen mondiaal leren denken. Schoolreportage: Jenaplanschool Heerde wint de Peter Petersen*Prijs. Mensenkinderen, 34 (163), 20*25.
  • Hotze, A., Louman, E., Gijsel, M., Vervoort, M., Peters, S., & Post, A. (2018). Ontwerp van een interdisciplinaire blended professionalisering van pabo*opleiders taal en W&T. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 39(4), 79*88.
  • Truijen, K., Rikkerink, M., Visscher*Voerman, I. (2018). Onderwijskundig leiderschap in het basisonderwijs: drie portretten. Hoe schoolleiders leidinggeven aan onderzoekend en ontwerpend leren. Tech Your Future*rapport.
  • Truijen, K., Rikkerink, M., Visscher*Voerman, I. (2018). Leidinggeven aan onderzoekend en ontwerpend leren: Onderwijskundige leiderschap in het basisonderwijs. School Management, Vakblad voor Management, bestuur en toezicht, 20(3), pp. 24*28.
  • Aalderen, S. van (2019). De groeigerichte leermentaliteit. Werken aan een fundament voor gemotiveerde leerlingen. Tijdschrift Van Twaalf tot Achttien, September 2019.
  • Ridder, M.A.M., Zitter, I. & de Bruijn, E.  (2019). Anders kijken naar onderwijs en docenten: wat kunnen we leren van het mbo? VELON Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 40(4), 355*367.
  • Ter Vrugte, J. & Eshuis, E.H. (2019) Samenwerken kun je leren. Didactief. 49 (6), 44*45.
  • Gijsel, M., & Segers, E. (2019). Natuurkunde in het vmbo: graag meer proefjes en meer taal. Van Twaalf tot Achttien, 24*25.
  • Hazekamp, M. & Van der Zee, S. (2019). App ROC Twente en Saxion ondersteunt werving technisch talent (onder) jonge vrouwen. Profiel, oktober.
  • Factsheet: Module ‘Professional Skills’, Casus: Technische Natuurkunde. Enschede: TechYourFuture
  • Woudt*Mittendorff, K. & Visscher*Voerman, J.I.A. (2019).  De docent als coach van het leerproces. Onderwijsinnovatie (juni 2019).
  • Van Keulen, H., & Wessum, L. v. (2019). Rijke leeromgevingen: van onderwijzen naar leren. Basisschool Management, 2019(7), 20*24.
  • Brouwer*Truijen, K., Poortman, C., & Visscher*Voerman, I. (2019). Interdisciplinair onderwijs: uitdagingen voor leidinggevenden en docenten. Van Twaalf tot Achttien, 29(8), 26 – 30.
  • Van der Zee, S. (2019). De leerling staat centraal in het onderwijs. Daltonvisie, 2.
  • Oosterkamp, C., Rouweler, M., Strijker, I., Voordouw, A., De Vries, S. & Van der Zee, S. (2020). Gender include IT: Toolbox om vrouwen te behouden voor de ICT. AG Connect, juni/juli 2020. (doelgroep: ICT professionals)
  • Van der Zee, S., Benes, M., & Gijsel, M. Kijkwijzer voor het kiezen van een methode. JSW,9, 2*9
  • Klaver, L., & Walma van der Molen, J. (2020). Betrokken bij wereldproblemen. JSW, 9, 6–9.
  • Klaver, L. (2020). Burgerschapsvorming in coronatijden. DaltonVisie, 9(1), 9.
  • Klaver, L. & De Brouwer, J. (2020). De coronacrisis: voer voor burgerschapsvorming en kosmisch onderwijs. Montessori Magazine, 43(3), 14*17.
  • Klaver, L. & Guérin, L. (2020). Autonomie bevorderen door groepsgewijs probleem oplossen: een aanpak voor burgerschapsvorming. In: P. Sins & R. Berends (Reds.), Overbruggen: Verbinden van vernieuwingsonderwijs en onderzoek (pp. 47*56). Deventer: Saxion Progressive Education University Press.
  • Van der Zee, S., Benes, M., & Gijsel, M. (2021). Kiezen met W&T*kennis. Jeugd School en Wereld, 105(8), 18*32.
  • Schipper, T. M., Corporaal, S., Vos, M., Thunnissen, M., Koop*Spoor, E., & Vloet, K. (2021). Benadruk ook belang van bedrijfsleven bij hybride professionals. ScienceGuide (29 jan. 2021). Benadruk ook belang bedrijfsleven bij hybride professionals * ScienceGuide.
  • Klaver, L, Sins, P, Walma van der Molen, J., Guérin, L. (2023). Voorkennis in de klas. Didactief.
  • Schipper, T.M., Vos, M., Wallner, C. (2023). Position Paper Learning Communities. ResearchGate.
  • Zee, van der, S., Vries, de, S. (2023). Praktijkpublicatie: Uitstroom van jongeren met een achtergrond buiten Europa uit mbo*techniek: interventies gericht op behoud. TechYourFuture: Enschede.
  • Molenaar, K. & Van der Weide, J. (2024). Afgestudeerden met dyslexie of ADHD verdwijnen van radar. Stentor. Maart.

Ontwikkelde tools

Opgeleverde producten

Impact interviews

Publicaties

TechYourFuture is een initiatief van de volgende kernpartners:

Meer weten?

Neem contact met ons op
Contactpagina