Labels:

Diversiteit en inclusie

Leven lang ontwikkelen

Verantwoord omgaan met werk en GenAI in de maakindustrie (mkb)

Samen werken aan inclusieve en toekomstbestendige werkpraktijken met Generatieve AI

In dit project wordt onderzocht hoe mkb-bedrijven in de maakindustrie werkpraktijken kunnen inrichten waarin medewerkers op een verantwoorde en inclusieve manier samenwerken met GenAI.

Projectbeschrijving

Projectbeschrijving

De opkomst van Generatieve AI (GenAI) biedt nieuwe mogelijkheden voor innovatie in de maakindustrie. Voor mkb-bedrijven is het echter een uitdaging om deze technologie op een verantwoorde en inclusieve manier te integreren in hun werkprocessen. Enerzijds kan GenAI bijdragen aan hogere productiviteit en efficiëntere processen, anderzijds brengt het zorgen met zich mee over werkgelegenheid, digitale vaardigheden en de rol van medewerkers in een snel veranderende werkomgeving.

Bij veel mkb-bedrijven in de maakindustrie werken mensen die al tientallen jaren bij het bedrijf zijn, vaak zonder structurele bijscholing. Tegelijkertijd is er een nieuwe generatie medewerkers die digitaal vaardiger is, wat tot verschillen in leercurve en houding ten opzichte van technologie leidt. Om GenAI succesvol in te zetten voor innovatie, is het cruciaal dat alle medewerkers — ongeacht leeftijd, ervaring of technologische affiniteit — worden meegenomen in de verandering.

Doelstellingen

Het project richt zich op de vraag: Hoe kunnen mkb-bedrijven in de maakindustrie inclusieve werkpraktijken faciliteren bij het innoveren met GenAI?
Het doel is om te onderzoeken hoe deze praktijken bijdragen aan positieve ervaringen van medewerkers, zoals meer betrokkenheid, veerkracht, vaardigheden en tevredenheid.

We streven ernaar om:

  1. Best practices te identificeren voor de verantwoorde inzet van GenAI in de praktijk.

  2. Op maat gemaakte leerpaden te ontwikkelen die aansluiten bij verschillende typen medewerkers.

  3. Doorlopende initiatieven op te zetten waarmee medewerkers actief betrokken blijven bij de digitale transformatie.

Onderzoeksaanpak

De onderzoekers hanteren een kwalitatieve onderzoeksaanpak. Via casestudies binnen drie mkb-bedrijven brengen we in kaart hoe GenAI wordt ingezet en welke werkpraktijken ontstaan. In elk bedrijf vinden gedurende het project drie workshops plaats in de vorm van een world café. Hierin worden medewerkers betrokken bij open gesprekken over hun ervaringen, zorgen en ideeën rondom GenAI.

De workshops vormen de basis voor een multidisciplinair onderzoek dat inzichten ophaalt vanuit verschillende perspectieven — sociaal, technisch en organisatorisch. De focus ligt daarbij op zowel gedrag (zoals betrokkenheid en acceptatie) als op de praktische implementatie van AI-gedreven innovatie.

Verwachte resultaten

Het project levert praktische en wetenschappelijke opbrengsten op. Voor de praktijk verwachten we:

  • Best practices voor het verantwoord inzetten van GenAI in het mkb van de maakindustrie;

  • Concreet inzicht in hoe bedrijven werk kunnen organiseren op een inclusieve manier, zodat alle medewerkers betrokken blijven;

  • Handreikingen en leerpaden waarmee bedrijven hun medewerkers kunnen ondersteunen in de digitale transitie.

Voor de wetenschap draagt het project bij aan het groeiende domein van responsible AI, met empirische kennis over hoe technologie, werkpraktijken en mensgericht organiseren elkaar beïnvloeden in een mkb-context.

Looptijd

juli 2025 tot en met maart 2026

Betrokken onderzoekers

Dr. P. (Pauline) Weritz

Assistant Professor for Responsible Digital Transformation, Business Psychologist

Dr. V. (Vincent) Delke

Assistant Professor in Purchasing and Supply Management

Dr. ir. A (Anne) Bonvanie

Associate Lector Ethiek en Technologie

Prof. dr. I. (Ian) Gibson

Professor in Design Engineering, scientific director of Fraunhofer Project Centre in complex engineering

A. (Anannya) Devi, MSc

PhD Candidate: Digital Transformation

Dr. R. (Rainer) Harms

Associate Professor Entrepeneurship

Dr. S. (Stephan) Corporaal

Lector Human Capital, Lectoraat Employability Transition (Hogeschool Saxion)

Meer weten?

Neem contact met ons op.

P.E. (Patrick) Schutte, MSc

Onderwijskundige