Labels:

Leven lang ontwikkelen

Technology-Based Simulation Learning

Stressvolle werkomstandigheden, onderbezetting en toenemende zorgcomplexiteit bedreigen zowel de zorgkwaliteit als de opleiding van verpleegkundigen. Dit leidt tot een tekort aan goede stageplaatsen en onvoldoende begeleiding voor stagiaires. Interviews met werkbegeleiders van het Isala ziekenhuis in Zwolle hebben laten zien dat zij knelpunten ondervinden bij het begeleiden van mbo- en hbo-V-stagiaires. Ze ervaren onder andere: te weinig gezamenlijke leerervaringen, ongestructureerde begeleiding, moeite met het geven van duidelijke feedback en een vermindering in kennis en houding van studenten in vergelijking met vroeger.

Projectbeschrijving

Technology-Based Simulation Learning (TBSL), zoals een immersive room of VR-brillen, kan helpen om deze problemen op te lossen wanneer het goed wordt toegepast tijdens de stage op de werkpek.

Hoewel TBSL al effectief is gebleken voor het leren van verpleegkundestudenten, is er nog weinig bekend over hoe het werkbegeleiders ondersteunt. De rol van docenten en wat nodig is voor TBSL in het onderwijs is goed onderzocht, maar wat dit betekent voor werkbegeleiders bij het begeleiden van stagiaires met TBSL is nog niet bestudeerd. Dit onderzoek richt zich daarom op het in kaart brengen van de veranderende taken en rollen van werkbegeleiders wanneer TBSL wordt gebruikt tijdens de stage. Ook wordt onderzocht welke vaardigheden werkbegeleiders nodig hebben om goed begeleiding te bieden. Inzicht in hoe werkbegeleiders geholpen kunnen worden in hun nieuwe rol zal bijdragen aan betere stagebegeleiding.

Doelstellingen

Voor dit doel wordt er een case study uitgevoerd over het gebruik van de HoloLens in Isala. Dit ziekenhuis is een van de weinige instellingen in de regio Zwolle waar al met TBSL wordt gewerkt.

De belangrijkste doelen zijn:

  1. Het in kaart brengen van de taken en rollen van werkbegeleiders door interviews met werkbegeleiders van afdelingen waar wel en niet met de HoloLens wordt gewerkt.
  2. Het omzetten van de ontdekte taken en rollen in de benodigde vaardigheden door literatuuronderzoek en gesprekken met experts (onderwijskundigen, adviseurs, onderzoekers, ontwikkelaars).
  3. Het valideren en toepassen van deze vaardigheden naar andere TBSL-toepassingen en zorginstellingen in een regionale bijeenkomst.

Onderzoeksaanpak 

De resultaten van het onderzoek worden gepubliceerd in een vakblad en gepresenteerd op een congres. Dit helpt om kennis te verspreiden over TBSL en de rol van werkbegeleiders in de zorg.

Verwachte resultaten

De verwachte resultaten van dit onderzoek zijn een beter begrip van de veranderende rol van werkbegeleiders en de vaardigheden die nodig zijn voor goede stagebegeleiding in het kader van TBSL. Dit zal uiteindelijk leiden tot een verbetering van de kwaliteit van de stagebegeleiding voor verpleegkundigen in opleiding.

Looptijd

Dit project wordt uitgevoerd in de looptijd van april 2025 t/m december 2025

Betrokken onderzoekers

Dr. F. (Fenne) Verhoeven

Associate lector ICT-innovaties in de zorg (Hogeschool Windesheim)

A. (Anouk) Jansen

Onderzoeker Lectoraat ICT-Innovaties in de Zorg en Lectoraat Goed Leven met Dementie (Hogeschool Windesheim)

L. (Lisa) Wolters-Kasperink 

Opleidingsmanager en docent HBO-Verpleegkunde (Hogeschool Windesheim)

R. (Richard) Evering 

Hoofddocent Living Technology/ onderzoeker (Hogeschool Saxion)

Dr. E. N. (Niek) Zuidhof

Associate Lector Mens, Werk & Technologie (Hogeschool Saxion)

I. (Inge) Pool

Manager beroepsontwikkeling zorgprofessionals en onderzoeker (Isala Ziekenhuis)

J. (Jasen) Hashem

CoFounder TrueSim | Simulation creator and facilitator | Intensive Care Nurse

B. (Bart) Hegeman

Opleidingsmanager (Deltion College)

C. (Carolina) Bleumer

Teamleider mbo verpleegkunde (Landstede)

M. (Marian) Soepenberg-Zwanepol

Innovatief verbinder (Landstede)

Meer weten?

Neem contact met ons op.

L. (Lotte) Jansen

Onderzoeker