Labels:

Leven lang ontwikkelen

Studie-uitval in het eerste jaar van technische hbo-opleidingen

Het verkrijgen van inzicht in studie-uitval in het hoger beroepsonderwijs binnen technische opleidingen

Studie-uitval in het hoger beroepsonderwijs vormt een urgent en complex probleem, vooral binnen technische opleidingen. In Nederland blijft het percentage uitvallende studenten in het eerste jaar van bepaalde technische hbo-richtingen aanzienlijk. Dit heeft natuurlijk impact op de student zelf, maar ook voor de maatschappij en arbeidsmarkt in z’n geheel.

Projectbeschrijving

Projectbeschrijving

In regio Oost Nederland ligt een grote behoefte aan goed gekwalificeerde, technische professionals om de regionale economie te versterken en innoveren. Het behouden van studenten binnen onze technische opleidingen is daarvoor cruciaal. Op dit moment is de studie-uitval in onder meer het eerste jaar van deze opleidingen echter hoog, en hebben opleidingen nog vragen over hoe ze hier zinvolle interventies op kunnen inzetten. Daarbij merken opleidingen ook dat we te maken hebben met een andere generatie studenten (dan bijvoorbeeld voor Corona).

Doelstellingen

Het hoofddoel van dit onderzoek is het verkrijgen van inzichten in de grondoorzaken van studie-uitval onder eerstejaarsstudenten van vijf verschillende technische opleidingen bij Saxion en Windesheim. Hierbij ligt de focus op het achterhalen van de factoren die bijdragen aan studie-uitval, de relatie te onderzoeken tussen deze factoren om vervolgens aanknopingspunten voor interventies en beleidsmaatregelen te formuleren. Een aanvullend doel is achterhalen op welke manier kenmerken van de huidige generatie de grondoorzaken van uitval beïnvloeden.

Onderzoeksaanpak

Er wordt een mixed-methods aanpak gehanteerd om een volledig beeld te krijgen van factoren die bijdragen aan studie-uitval. De onderzoeksaanpak omvat twee werkpakketten. In het eerste werkpakket worden onderzoeksactiviteiten opgezet, namelijk: het analyseren van bestaande data, diepte-interviews met studenten en groeps-interviews met SLB-ers. Binnen het tweede werkpakket worden de analyse van de factoren en focusgroepen met docenten en studenten uitgevoerd.

Verwachte resultaten

Het project levert concrete inzichten op over de oorzaken van studie-uitval in het eerste jaar binnen technische hbo-opleidingen. Deze kennis vormt de basis voor gerichte maatregelen die uitval helpen verminderen, studiesucces vergroten en bijdragen aan het behoud van talentvolle studenten voor de technische sector.

Looptijd

Maart tot en met oktober 2025

Betrokken onderzoekers

Dr. K.M. (Kariene) Mittendorff

Lector Studentsucces Lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs (Hogeschool Saxion)

Dr. T. (Tjark) Huizinga

Associate lector Lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs (Hogeschool Saxion)

J. (Jana) Reil

Academisch leerkracht basisonderwijs

Meer weten?

Neem contact met ons op.

L. (Lotte) Jansen

Onderzoeker