Labels:

Diversiteit en inclusie

Leven lang ontwikkelen

LogiSapiens: Mens en Machine in beweging binnen de logistiek!

Projectbeschrijving

Projectleider: Henri Grolleman (Hogeschool Windesheim)

Waarom doen we dit?

In de wereld van logistiek is de integratie van technologieën steeds belangrijker voor het verbeteren van de efficiëntie, het optimaliseren van werkprocessen, het verminderen van de arbeidsbelasting en het inspelen op de krappe arbeidsmarkt. De inzet van AMR (autonome mobiele robots) en collaboratieve robots (cobots) bieden kansen voor de logistieke dienstverleners in Nederland om primaire processen verder te verbeteren. Tegelijkertijd brengt het een reeks nieuwe vraagstukken met zich mee op het snijvlak techniek, mens en organisatie.

Wat gaan we doen?

Binnen dit project zijn, op basis van vragen uit de logistieke sector, drie kernproblemen gedefinieerd. Ten eerste komt naar voren dat de integratie van AMR-systemen zeer complex is. Dit komt voort uit de vele technische, organisatorische en economische belemmeringen waar een goede oplossing voor ontworpen moet worden. Ten tweede is er een groeiende behoefte aan nieuwe werkwijzen en processen die mens-robot interacties faciliteren. De krappe arbeidsmarkt en veranderende werkpatronen worden hierin meegenomen. Ten derde heeft het onderwijs moeite om hun curricula aan te passen aan de snelle technologische veranderingen en ontwikkelingen. Hierdoor ontstaat een mismatch tussen de opleidingsresultaten en praktijkbehoeften.

Beoogde resultaten

LogiSapiens koerst af op het samen oplossen van een viertal use cases. Hiervoor wordt binnen zowel het werkveld als het onderwijs toegewerkt naar een aantal bruikbare oplossingen en aanpakken. De resultaten worden opgeschaald zodat deze door een groot aantal logistieke organisaties en opleiders gebruikt gaan worden.

Use case 1: Binnen deze case wordt een implementatieplan voor de AMR-systemen opgeleverd op basis van onderzoeken bij onder andere Westerman en Thomassen. Het doel van dit plan is om logistieke processen te optimaliseren, met daarbij specifieke aandacht voor de te maken afwegingen tijdens een AMR-implementatie.

Use case 2: Binnen deze case wordt de toepassing van een cobot onderzocht bij Dachser en Westerman. Deze cobot (robot-arm) kan fysiek zware taken overnemen en medewerkers ondersteunen bij repeterende taken. De verwachting is dat de toepassing van deze technologie ervoor zorgt dat de arbeidsbelasting afneemt.

Use case 3: Binnen deze case wordt met Kruitbosch/PNDLR gezocht naar een cobot-oplossing die geschikt is voor inpakwerkzaamheden. Dit wordt nu nog handmatig gedaan. Naast haalbaar- en werkbaarheid moet ook uitgezocht worden welke implementatiestappen genomen moeten worden.

Use case 4: Onderwijsinstellingen spelen een cruciale rol in het ontwikkelen van vaardigheden die aansluiten bij het ontwerpen, uitvoeren en herontwerpen van AMR- en cobotoplossingen. In het huidige aanbod worden deze technologieën voornamelijk aan de hand van voorbeelden besproken, maar ervaren de studenten niet zelf wat het betekent om ermee (samen) te werken. Binnen deze use case draagt het project bij aan het (her)ontwerpen van logistiek curricula op MBO en HBO. De onderwijsinstellingen worden ondersteund in het opzetten van lessen en workshops voor de verschillende opleidingsniveaus en het ontwikkelen van praktijkgerichte trainingen.

Betrokken onderzoekers

H. (Henri) Grolleman

Onderzoeker

Meer weten?

Neem contact met ons op.

L. (Lotte) Jansen

Onderzoeker