Labels:
Aantrekkelijk docentschap
De wereld om ons heen verandert in rap tempo en het onderwijs verandert mee. Veel hoger onderwijsinstellingen zijn bezig met het vernieuwen van hun onderwijs. Technologische ontwikkelingen hebben invloed op het onderwijs, maar ook zijn we meer en meer gericht op het aanleren van generieke vaardigheden van studenten zoals (interdisciplinair) samenwerken, reflectie, zelfsturing of creativiteit. Docenten krijgen in deze nieuwe onderwijsvormen nieuwe rollen, zoals die van coach, waarin wordt verwacht dat ze studenten meer actief, samen en reflecterend laten leren.
Uit het vooronderzoek kwamen uit diepte-interviews met 19 technische docenten, de volgende aandachtspunten naar voren:
Doelstelling
Binnen dit onderzoek werken we met 7 technische docententeams van het ROC van Twente, Saxion en Windesheim aan de volgende onderzoeksvraag:
Onderzoeksvragen:
Hoofdvraag
Subvragen:
Onderzoeksaanpak
Er wordt een interventiestudie ingezet gebaseerd op principes van actieonderzoek.
Activiteiten die plaatsvinden zijn:
Verwachte opbrengsten
Looptijd
Dit project wordt uitgevoerd in de periode van mei 2024 t/m december 2027.
N. (Natalie) Liebrechts - de Beer, MSc
Onderwijskundige/Onderzoeker Lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs (Hogeschool Saxion)Dr. H. (Herma) Jonker
Associate lector Onderwijsinnovatie en ICT (Hogeschool Windesheim)H. (Henk) Spaan
Lerarenopleider/Docent (Hogeschool Windesheim)Dr. E.H. (Elise) Eshuis
Onderzoeker Lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs (Hogeschool Saxion)Vooronderzoek 'Help waar is mijn vak' |