Labels:

Aantrekkelijk docentschap

Help waar is mijn vak? – hoofdonderzoek

Aandacht voor de professionele identiteit van technische (mbo en hbo) docenten binnen de context van vernieuwend onderwijs.

De wereld om ons heen verandert in rap tempo en het onderwijs verandert mee. Veel hoger onderwijsinstellingen zijn bezig met het vernieuwen van hun onderwijs. Technologische ontwikkelingen hebben invloed op het onderwijs, maar ook zijn we meer en meer gericht op het aanleren van generieke vaardigheden van studenten zoals (interdisciplinair) samenwerken, reflectie, zelfsturing of creativiteit. Docenten krijgen in deze nieuwe onderwijsvormen nieuwe rollen, zoals die van coach, waarin wordt verwacht dat ze studenten meer actief, samen en reflecterend laten leren.

Projectbeschrijving

Uit het vooronderzoek kwamen uit diepte-interviews met 19 technische docenten, de volgende aandachtspunten naar voren:

  1. De coachende rol van (technische) docenten (hoe vinden we balans tussen vakinhoud en coaching?)
  2. Professionele identiteit van docenten (in relatie tot het team: waar zit iedereen op z’n plek?)
  3. Professionele identiteit van teamleiders en het bevorderen van teamontwikkeling

Doelstelling

Binnen dit onderzoek werken we met 7 technische docententeams van het ROC van Twente, Saxion en Windesheim aan de volgende onderzoeksvraag:

Onderzoeksvragen:
Hoofdvraag

  1. Hoe kunnen we docenten (en teamleiders) in de context van onderwijsvernieuwing ondersteunen bij het versterken van hun professionele identiteit en het inzetten van meer coachende vaardigheden, zodat zij gemotiveerd blijven voor hun vak en de kwaliteit van de begeleiding van studenten verbetert?

Subvragen:

  1. Hoe kunnen technische docenten hun vakinhoudelijke expertise integreren in een meer coachende rol en daarmee een bijdrage leveren aan het leerproces van studenten?
  2. Hoe kunnen we de professionele identiteit van docenten (in de context van onderwijsvernieuwing) verstevigen of verder ontwikkelen?
  3. Hoe kunnen we de professionele identiteit van teamleiders verstevigen en hen zo ondersteunen dat ze positief kunnen bijdragen aan de ondersteuning van docententeams bij bovenstaande processen?

Onderzoeksaanpak

Er wordt een interventiestudie ingezet gebaseerd op principes van actieonderzoek.

Activiteiten die plaatsvinden zijn:

  • Literatuuronderzoek
  • Lesobservaties
  • Interviews en vragenlijsten afnemen
  • Reflectiesessies
  • Ontwerpsessies

Verwachte opbrengsten

  • Interventies
  • Inzichten gepresenteerd op conferenties en in een wetenschappelijk artikel

Looptijd

Dit project wordt uitgevoerd in de periode van mei 2024 t/m december 2027.

Betrokken onderzoekers

Dr. K.M. (Kariene) Mittendorff

Lector Studentsucces Lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs (Hogeschool Saxion)

N. (Natalie) Liebrechts - de Beer, MSc

Onderwijskundige/Onderzoeker Lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs (Hogeschool Saxion)

Dr. H. (Herma) Jonker

Associate lector Onderwijsinnovatie en ICT (Hogeschool Windesheim)

H. (Henk) Spaan

Lerarenopleider/Docent (Hogeschool Windesheim)

Dr. E.H. (Elise) Eshuis

Onderzoeker Lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs (Hogeschool Saxion)

Betrokken partners

Meer weten?

Neem contact met ons op.

P.E. (Patrick) Schutte, MSc

Onderwijskundige