Labels:
Aantrekkelijk docentschap
Technische vakmensen die de overstap maken naar het onderwijs zijn zeer waardevol, de werkomgeving waar ze terechtkomen is echter geheel anders dan de werkomgeving die ze verlaten. De nieuwe docenten worden geacht zich aan te passen aan de onderwijscultuur. Dit is een van de redenen waarom een groot deel van deze technische vakdocenten binnen een jaar al weer vertrokken is uit het onderwijs. Kan het onderwijs zich niet aanpassen en meer kenmerken overnemen van de werkomgeving? Dit zou namelijk kunnen bijdragen aan het behoud van technische vakmensen voor het onderwijs!
Kan het (beroeps)onderwijs kenmerken uit de werkomgeving overnemen, en zo ja hoe dan? Om deze vraag te beantwoorden wordt dit verkennende onderzoek gedaan.
Eerst proberen de onderzoekers inzicht te krijgen in welke kenmerken een omgeving aantrekkelijk maken voor technische vakdocenten. Vervolgens wordt onderzocht welk gedrag een werkomgeving oproept bij de docenten. Er worden 6, volgens technische docenten aantrekkelijke leeromgevingen onderzocht. De docenten krijgen daar een uitgebreide vragenlijst voorgelegd over een variëteit aan kenmerken. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de zogenaamde harde kenmerken (materiele inrichting en vormgeving van de ruimte) en zachte kenmerken (culturele aspecten zoals verwachtingen t.a.v. bijvoorbeeld omgangsvormen, werktijden, taalgebruik etc.) binnen zo’n omgeving.
De leeromgevingen die bezocht worden zijn:
Onderzoeksaanpak
De onderzoekers verzamelen data via veldbezoeken en een groepsinterview; ter validering van de resultaten organiseren de onderzoekers een membercheck met de casussen. De inzichten worden vertaald naar ontwerprichtlijnen op basis waarvan in eventuele vervolgonderzoeken interventies kunnen worden ontworpen.
Verwachte opbrengsten
We verwachten dat dit onderzoek aanwijzingen oplevert voor het herontwerp van onderwijsomgevingen in het beroepsonderwijs naar een aantrekkelijker werkomgeving voor technische vakmensen. Bovendien dragen die inzichten bij aan de body of knowledge voor onderwijsontwerp, want onderzoek naar de (fysieke) omgeving is tot nu toe onderbelicht en vooral gericht op de betekenis voor leerlingen/studenten.
Looptijd
De looptijd van dit project is april 2024 t/m december 2024.