Labels:

Onderwijs

PO/VO

Aantrekkelijk Docentschap

Tools

Praktijkpublicaties

Praktijkboek hogere-orde denken stimuleren met technologie

Jaartal publicatie: 2021

Onze maatschappij verandert snel op het gebied van technologische ontwikkelingen. Dit verlangt van scholen dat zij hier aandacht aanbesteden. Technologie kan heel goed helpen om hogere-orde denkvaardigheden bij leerlingen (zoals kritisch en probleemoplossend denken) te stimuleren. Uit eerder onderzoek blijkt dat de houding (attitude) van de leraar hierin een belangrijke rol speelt.

In het eerste deel van het boek vind je onze visie wat betreft het stimuleren van hogere-orde denken bij leerlingen met behulp van nieuwe technologie. Deze onderbouwing helpt te begrijpen waarom het belangrijk is om met dit onderwerp aan de slag te gaan in het onderwijs.
In het tweede deel vind je handvatten en materialen om jezelf als leerkracht te ontwikkelen in het stimuleren van hogere-orde denken bij leerlingen met behulp van nieuwe technologie. We richten ons op het ontwikkelen van een positieve attitude ten opzichte van deze manier van lesgeven. Ook geven in dit deel twee professionals uit het onderwijs tips over hoe een schoolteam zich kan ontwikkelen met betrekking tot dit thema.
In het derde deel vind je materialen en voorbeelden waarmee jij als leerkracht lessen kunt ontwerpen en geven gericht op het stimuleren van hogere-orde denken met behulp van nieuwe technologie.

Betrokken onderzoekers

Dr. F.M. (Frances) Wijnen

Beleidsonderzoeker (Hogeschool Saxion)

Prof. dr. J.H. (Juliette) Walma van der Molen

Hoogleraar Talentontwikkeling (Universiteit Twente)

Dr. S.A.F. (Sylvia) Peters

Universitair docent Universiteit Utrecht

Prof. dr.J. (Joke) Voogt

Emeritus hoogleraar Universiteit van Amsterdam

Betrokken partners

Meer weten?

Neem contact met ons op.

P.E. (Patrick) Schutte, Msc

Onderwijskundige

Up-to-date blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief