Jaarlijks wordt een call for proposals gelanceerd. Hierin wordt aangegeven welk TechYourFuture-onderzoeksthema in het volgende kalenderjaar in aanmerking komen voor langlopend onderzoek. Onderzoekers kunnen op dit specifieke thema een onderzoeksvoorstel indienen. Aanvragen voor kortlopend onderzoek zijn elk jaar mogelijk op elk van de drie thema’s.
De call voor langlopend onderzoek in 2024 heeft een wat bredere insteek. In 2024, het laatste jaar van het TYF onderzoeksprogramma, staat Innovatie in het technisch mkb centraal. Daarbinnen zijn twee verschillende thema’s geselecteerd: Thema 1 over de inzet van generatieve AI bij innovatieprocessen en Thema 2 over inclusief innoveren, om meer doelgroepen bij de innovatie te betrekken.
Context
Grote bedrijven ontwikkelen en implementeren allerlei sociaal-technologische innovaties om hun productiviteit en duurzaamheid te verhogen. Dat brengt ook grote uitdagingen mee voor hun ketenpartners, bijvoorbeeld voor mkb-ers in hun rol als toeleveranciers. Om in deze veranderingen en ontwikkelingen mee te kunnen bewegen, wordt meer dan ooit een beroep gedaan op het vermogen van deze mkb-bedrijven om te innoveren. Dat vraagt veel van hen. In de eerste plaats moeten zij met innovaties komen die aansluiten bij veranderende marktomstandigheden. Daarnaast moeten zij er voor zorgen dat hun innovaties snel landen., Dat betekent dat zij zowel hun eigen mensen, bijvoorbeeld praktijkopgeleide operators, maar ook klanten en eindgebruikers daar tijdig in meekrijgen. Dit brengt naast nieuwe kansen ook uitdagingen, vraagstukken en dilemma’s met zich mee.
Het doel van deze call is om wetenschap, bedrijfsleven en onderwijs bij elkaar te brengen om gezamenlijk te komen tot instrumenten die het mkb hier verder in kunnen brengen. Daartoe zijn twee verschillende thema’s geselecteerd:
Thema 1 Inzet van generatieve AI bij innovatieprocessen
Thema 2 Inclusief innoveren, om meer doelgroepen bij de innovatie te betrekken.
Beide thema’s worden hieronder verder toegelicht, maar eerst wordt ingegaan op de randvoorwaarden van deze call.
Randvoorwaarden
In de aanvraag wordt één van de twee thema’s gekozen en verder uitgewerkt . Het project dient gericht te zijn op product- of procesinnovatie in maakindustrie of bouw & infra sector. In het voorgestelde project moeten enerzijds wetenschappelijke theorieën, inzichten en/of modellen en anderzijds slimme, praktische oplossingen die direct in het mkb toepasbaar zijn, samengebracht worden. Een samenwerking tussen onderzoek, onderwijs, bedrijfsleven en andere organisaties strekt tot aanbeveling.
Thema 1: Generatieve AI als sparringpartner bij innovatieprocessen
Voor veel mkb-ers is innoveren een noodzaak om in veranderende markten staande te blijven. Vaak is er aan ideeën en creativiteit geen gebrek, maar ontbreekt het vooral aan kennis over hoe innovatieprocessen systematisch, doelgericht en efficiënt aangepakt kunnen worden. Het hebben van een sparringpartner of adviseur zou daarbij handig zijn, niet alleen om het proces van innovatie systematisch vorm te geven, maar ook om ideeën te genereren, pilots op te zetten, marketing vorm te geven of data te analyseren. Hier kan generatieve AI (bijvoorbeeld ChatGTP) een belangrijke rol spelen. Maar hoe doe je dat? Hoe maak je AI een sparringpartner die waarde toevoegt? Hoe zorg je dat de AI tool met oplossingen komt die toegesneden zijn op de bedrijfscontext, zonder dat daarvoor gevoelige bedrijfsinformatie met AI gedeeld hoeft te worden? Hoe kun je omgaan met aannames en vooroordelen die in algoritmes kunnen zitten en kom je tot een goed afgewogen oordeel over wat AI je voorschotelt? En hoe kun je het innovatief vermogen van je mensen en organisatie hiermee versterken?
In dit project is het de bedoeling om op basis van evidence-based inzichten uit onderzoek te komen tot een ontwerp en implementatie van tools en/of handreikingen voor ondernemers waarmee zij generatieve AI-toepassingen veilig, effectief en efficiënt in kunnen zetten om innovatieprocessen in hun bedrijf op gang te brengen, te verbeteren en/of te versnellen.
Thema 2: One-size does not fit all: Inclusief innoveren
Innovaties zijn hard nodig om grote doelstellingen zoals de energietransitie, de digitale transformatie of het realiseren van duurzaamheid en circulariteit in bouw- en productieprocessen te laten slagen. Toch zien we dat de bepaalde doelgroepen, waaronder groepen werknemers, klanten of burgers, nieuwe producten en processen die hieraan moeten bijdragen niet of maar gedeeltelijk gebruiken of toepassen. Vaak heeft het ermee te maken dat zij in het innovatieproces niet zichtbaar of betrokken zijn geweest en/of dat de innovaties en gebruikersondersteuning vanuit een dominant beeld van de gebruiker (bijv. een westerse man zonder handicaps) ontworpen zijn.
Het doel van dit project is om op basis van modellen, aanpakken en inzichten uit onderzoek in samenwerking met bedrijven en andere organisaties te komen tot praktische instrumenten die leiden tot inclusievere innovaties en een inclusiever innovatieproces, waarbij groepen gebruikers die eerder vaak over het hoofd werden gezien intensief betrokken worden.