Woensdag 18 september 2024, 10:30 uur – 11:30 uur.
Universiteit Twente, Waaier 4, Enschede.
De aandacht voor geïntegreerd taal- en wetenschap- en technologie (W&T)-onderwijs groeit in wetenschap en praktijk. In dit promotieonderzoek werd beoogd kennis op te doen over wat geïntegreerd taal- en W&T-onderwijs behelst en hoe leraren kunnen worden geschoold in de benodigde competenties voor het geven van dit onderwijs.
Eerst werd een systematisch literatuuronderzoek uitgevoerd. Daaruit bleek dat geïntegreerde taal- en W&T-instructie de prestaties van leerlingen in taalvaardigheid en wetenschap en technologie aanzienlijk kan verbeteren. Daarnaast hielp het literatuuronderzoek ook bij het identificeren van effectieve kenmerken van geïntegreerde taal- en W&T-instructie. Vervolgens werd een cognitieve taakanalyse uitgevoerd om de vereiste leerkrachtcompetenties voor geïntegreerde taal- en W&T–instructie te bepalen.
Deze bevindingen werden gebruikt om een professioneel ontwikkelingsprogramma voor leerkrachten te ontwerpen op basis van het 4C/ID-model, dat zich richt op het verwerven van complexe professionele vaardigheden. Het effect van het programma werd onderzocht in een kleinschalig onderzoek dat positieve, zij het wisselende, effecten liet zien op de vaardigheden en zelfeffectiviteit van leerkrachten voor geïntegreerde taal- en W&T–instructie.
Tot slot werd een systematisch literatuuronderzoek uitgevoerd om de functies van lees- en schrijfactiviteiten binnen de context van scientific inquiry in het basisonderwijs te identificeren.
De promotie is via deze livestream bij te wonen.
(Co)Promotoren zijn prof. dr. A.J. Visscher van de faculteit Behavioural, Management and Social Sciences van de Universiteit Twente, dr. M.A.R. Gijsel van Hogeschool Saxion en dr. H. van Keulen van de Technische Universiteit Delft.
Het promotieonderzoek is mogelijk gemaakt door TechYourFuture.