Vrijdag 31 January 2025 12:30 – 13:30
Universiteit Twente, Waaier 4, Enschede.
Het proefschrift van Lida gaat over onderwijs over ‘socioscientific issues’ (SSI), ofwel ‘maatschappelijk-technologische vraagstukken’. Het gaat in op de rol van de persoonlijke ervaringen, waarden, attituden, overtuigingen, kennis en vaardigheden van leerlingen bij het leren en beslissingen nemen over dit soort vraagstukken. Om zicht te krijgen op enkele van deze hulpbronnen van leerlingen, zijn twee vragenlijsten ontwikkeld. Hiermee zijn de attituden van leerlingen ten opzichte van SSI en hun gebruik van SSI-gerelateerde kennisbronnen gemeten. Ook zijn de effecten van de Bèta Burgerschap aanpak onderzocht.
Uit het onderzoek bleek bijvoorbeeld dat de houdingen ten opzichte van SSI verschilden tussen leerlingen in havo/vwo en vmbo. En dat er een grote groep leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs is die niet tot nauwelijks gebruik maakt van SSI kennisbronnen. Zij praten hier bijvoorbeeld niet over op school, met ouders of vrienden en volgen hierover ook niet het nieuws. Lessen over SSI volgens de bèta burgerschapaanpak in de bovenbouw van het po hadden met name positieve effecten op die leerlingen die nog weinig gebruik maakten van SSI-gerelateerde kennisbronnen.
(Co)Promotoren zijn Prof. dr. Juliette Walma van der Molen, Dr. Patrick Sins en Dr. Laurence Guérin.
Het promotieonderzoek werd mogelijk gemaakt door TechYourFuture.
Eerder verscheen al een praktijkboek over de ‘Bèta Burgerschap’-aanpak, dat beschikbaar is via deze link.
Lees meer over het project Beta Burgerschap Socioscientific Issues via deze link.
Vanaf 31 januari is het proefschrift beschikbaar via deze link. Via deze link is de verdediging online bij te wonen.