Nieuwe publicatie: Hoe leerlingen hun eigen ‘bagage’ inzetten bij Bèta Burgerschap

Hoe denken kinderen over maatschappelijke vraagstukken rond technologie, zoals plasticvervuiling of internetveiligheid? En wat nemen ze daarin mee vanuit hun eigen achtergrond? In haar proefschrift onderzoekt Lida Klaver hoe leerlingen hun socioscientific capital gebruiken—hun persoonlijke ervaringen, overtuigingen, waarden en informatiebronnen—om te leren over dit soort thema’s.

Lida Klaver laat zien dat leerlingen sterk verschillen in de bronnen die zij gebruiken—zoals ouders, media of school—en dat deze ‘bagage’ invloed heeft op hun houding ten opzichte van maatschappelijke-technologische kwesties. Docenten kunnen hier bewust op inspelen, door leeractiviteiten te ontwerpen die ruimte geven aan deze diversiteit, en leerlingen te positioneren als experts van hun eigen perspectief.

Wil je meer lezen over dit onderwerp? Bekijk deze projectpagina.

De samenvatting van het onderzoek is nu beschikbaar. Je vindt deze via onderstaande oranje knop.

Publicatie Bagage van leerlingen bij en voor Bèta Burgerschap