8 Nov 2018
Vorige maand publiceerden Sandra van Aalderen-Smeets, Juliette Walma van der Molen en Iro Xenidou-Dervou hun recente studie in het internationale wetenschappelijke tijdschrift Journal of Research in Science Teaching. In deze studie werd onderzoek gedaan naar de relatie tussen het zelfbeeld van middelbare scholieren over hun competenties binnen STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics), hun zelfvertrouwen en de intentie om te kiezen voor een technische studie.
Het artikel is een resultaat van het TechYourFuture project Bèta Mindset. In dit project is een theoretisch model ontwikkeld, is de samenhang tussen deze verschillende factoren onderzocht en is een interventie ontwikkeld. Dit artikel laat voor het eerst zien dat de overtuiging die leerlingen hebben over de ontwikkelbaarheid van hun STEM competenties invloed heeft op hun studiekeuze, onafhankelijk van hun prestaties in deze vakken. Dit suggereert dat bij het stimuleren van studiekeuzes voor STEM aandacht besteed moet worden aan deze onbewuste overtuigingen.
Het volledige artikel lees je hier.