Kennis uit onderzoek: RoboWijs

Kennis uit onderzoek: RoboWijs

In het project RoboWijs (gesubsidieerd door het NRO) wordt onderzoek gedaan naar de vraag of, en zo ja, hoe het gebruik van robotica kan bijdragen aan de technische vaardigheden en de sociale vaardigheden, van leerlingen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS). Op deze pagina wordt alle kennis uit onderzoek verzameld en aangevuld.

Praktijkboek

De kennis en inzichten die zijn opgedaan in het onderzoek zijn samengebracht in het praktijkboek ‘Hogere-orde denken stimuleren met technologie'. Vul hier je gegevens in en je ontvangt direct de gratis digitale versie van het praktijkboek ‘RoboWijs en sociaal vaardig worden, hoe doe je dat’ in je mailbox.

Lessenserie

Tijdens dit project is in samenwerking met de onderzoekers en met basisschoolleerkrachten een lessenserie ontwikkelt en getest. Deze lessenserie bestaat uit zes thema’s. Ieder thema duurt een week en heeft eigen doelen op het gebied van samenwerken en programmeren.

Ga naar lessenserie 'samen leren programmeren'

Bij deze lessenserie is een handleiding beschikbaar voor het bouwen van een Lego Mindstorms robot.

Webinar 'Robotica inzetten om sociale vaardigheden te ontwikkelen. Hoe werkt dat bij autisme?' 

Op 9 juni 2020 heeft een webinar plaatsgevonden over het project RoboWijs. In het webinar wordt ingegaan over de rol van robotica bij de ontwikkeling van sociale vaardigheden van leerlingen bij autisme. Hierbij worden diverse robotica toegelicht en de inzet daarvan in het primair onderwijs. Dit wordt aangevuld met de voorlopige implicaties voor leerlingen met autisme. Gastsprekers zijn Erik Ploeger, docent bij Hogeschool Windesheim, en Hans Petersen, docent en onderzoeker bij Hogeschool Windesheim. Een deel van het webinar is hieronder terug te kijken.

Lees ook het interview met Erik Ploeger en Hans Petersen.