Velen pleiten voor een structureel aanbod van onderwijs in ‘programmeren’ en computational thinking voor kinderen op de basisschool. Er is groot aanbod ontstaan, maar het is nog verre van duidelijk hoe het basisonderwijs zich zou moeten verhouden tot dit onderwerp. In het 'Programmeren in het basisonderwijs' werden de mogelijkheden verkend om programmeereducatie duurzaam te implementeren in het basisonderwijs.
Digitale leeromgeving
Voor basisscholen die programmeren duurzaam willen implementeren in hun onderwijs, is een digitale leeromgeving (Xerte) ontwikkeld. In deze Xerte worden kennis en ervaringen gedeeld vanuit het onderzoek en up-to-date gehouden.
Ga naar Xerte |
Praktijkpublicaties:
Webinars
- In juni 2020 zijn de eerste inzichten van het onderzoek gedeeld in een webinar 'Implementeren van programmeeronderwijs. Hoe pak je dat aan?'. Een deel van dit webinar is hieronder te bekijken.
- Op 20 januari 2021 vond het webinar 'Naar meer programmeren in het basisonderwijs' plaats.
Tijdens de introductie deelde Shirley de Wit haar kijk op het belang van programmeren in het basisonderwijs. Daarna konden deelnemers 3 presentaties naar keuze bijwonen, zoals ‘Zo integreer je rekenen en programmeren’ door Rosanne Hebing en Bram Oonk en ‘Unplugged, oftewel programmeren zonder computer’ door Anika Embrechts en Corine Noordink. Het webinar sloot af met een panelgesprek. In dit panelgesprek deelden Hanno van Keulen, Shirley de Wit, Felienne Hermans en Erik Barendsen hun inzichten over verschillende aspecten van programmeren in het basisonderwijs.
Wil je een presentatie van het webinar terugkijken? Hier kan je de video’s vinden. Klik op een link in het schema en je wordt naar de desbetreffende video op YouTube geleid.
Wil je eerst meer lezen over de inhoud van elke sessie? Kijk dan hier.
Een compilatie van dit webinar is hieronder te bekijken.