Maaike Endedijk studeerde Onderwijskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en promoveerde in 2010 aan de Universiteit Utrecht op het zelfsturend leren van docenten in opleiding. Sinds 2010 werkt zij als Universitair Hoofddocent aan de Universiteit Twente op het gebied van het leren van professionals in organisaties.
Ze houdt zich bezig met de volgende vraagstukken:
- Hoe geven professionals zelf sturing aan hun leren en loopbaan? Hoe kunnen organisaties dit het beste ondersteunen?
- Hoe geven studenten sturing aan hun carrièrekeuzes? Hoe kunnen opleidingen en bedrijven de transitie van studie naar arbeidsmarkt het beste ondersteunen?
- Hoe leren professionals van elkaar wanneer zij samen innovatieve producten ontwikkelen?
In haar onderzoeksprojecten vertaalt Maaike wetenschappelijke inzichten naar concrete adviezen en tools voor de praktijk. Ze werkt samen met technische organisaties en technische opleidingen (HBO/WO) om inzicht te verkrijgen in hoe bètastudenten en engineers keuzes in hun loopbaan maken.
In het onderzoeksproject 'Bridge the Gap!' vervult Maaike de rol van projectleider en hoofdonderzoeker.
Lees hier het interview met Maaike in het Magazine Vijf jaar TechYourFuture.
Top 3 publicaties
- van Veelen, R., Derks, B., & Endedijk, M. D. (2019). Double Trouble: How being Outnumbered ánd Negatively Stereotyped Threatens Career Outcomes of Women in STEM. Frontiers in Psychology.
- Deelrapportage: De lekkende pijplijn tussen opleiding en arbeidsmarkt; de professionele identiteit van bètastudenten en relatie tot hun carrièrekeuzes. (maart 2018)
- Deelrapportage: Bèta-alumni aan het werk: wie kiest er voor de techniek? De professionele identiteit van bètaprofessionals en carrièrekeuzes. (maart 2018)