Maaike Vervoort is hoofddocent en onderzoeker bij Saxion in Enschede. Onderwijs en leren van leraren staat centraal in haar werk, met een focus op ontwerponderzoek en leren van/met video.
Maaike studeerde Nederlands aan de Universiteit Utrecht en behaalde aansluitend haar eerstegraads bevoegdheid. Ze werkte als docent Nederlands in het voortgezet en hoger onderwijs (heao en pabo). Naast haar werk als lerarenopleider aan Hogeschool Edith Stein start ze in 2002 als onderzoeker bij het lectoraat Rich Media & Teacher Learning. In 2013 promoveert ze aan de Universiteit van Twente op een proefschrift over het gebruik van video voor het verbinden van theorie en onderwijspraktijk. Vanuit het lectoraat ontwikkelde ze een methodiek met video-coaching voor (startende) leraren basisonderwijs.
Maaike is sinds 2008 verbonden aan de master Leren en Innoveren (Teacher Leader) als docent voor de leerlijn 'Ontwerpen en Onderzoeken', tutor en course director. Ook is zij lid van het Kennisnetwerk Lerende Leraren en het bestuur van de Velon (beroepsvereniging voor lerarenopleiders).
Onderzoeksfocus
Sinds juni 2017 is Maaike binnen TechYourFuture betrokken bij projecten op het gebied van taalgericht W&T-onderwijs, in samenwerking met Martine Gijsel (Saxion), Anna Hotze (iPabo) en Sylvia Peters (Eduseries).
Vanuit haar expertise op het gebied van ontwerponderzoek, video en docentprofessionalisering levert Maaike een bijdrage aan het ontwerpen en evalueren van interventies voor de basisschool en de pabo. Recente voorbeelden zijn: ontwerp en impact van een blended learning-cursus voor pabodocenten; ontwerp van lessen Nieuwsbegrip (integratie begrijpend lezen en W&T).
Lees hier het interview met Maaike in het Magazine Vijf jaar TechYourFuture.
Publicaties
- Gijsel, M., Hotze, A., Vervoort, M., Peters, S., & Post, A. (2019). Taalgericht wetenschap en technologie-onderwijs op de pabo: impact van professionalisering voor pabo-opleiders. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 40(3), 207-222.
- Hotze, A., Louman, E., Gijsel, M., Vervoort, M., Peters, S., & Post, A. (2018). Ontwerp van een interdisciplinaire blended professionalisering van pabo-opleiders taal en W&T. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 39(4), 79-88.