Elise Eshuis studeerde Bedrijfskunde aan de Universiteit Twente. Voor haar master maakte ze de overstap naar Psychologie, ook aan de Universiteit Twente, waar ze in 2015 afstudeerde in de richting Instructie, Leren en Ontwikkeling. Voor haar masteronderzoek was ze betrokken bij het STIP-project (Samenwerken tijdens Taak-, Inhoud- en Procesdifferentiatie).
In 2016 is Elise als promovenda gestart aan de Universiteit Twente bij de vakgroep Instructietechnologie. Haar promotieonderzoek is onderdeel van het ‘TW1ST Education’ project, waarbinnen haar focus ligt op het ontwikkelen en testen van digitale tools die mbo techniek studenten ondersteunen in het reflecteren op hun samenwerking en kennis.
Sinds 2020 is ze werkzaam bij het lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs van Saxion. Daar is ze als onderzoeker onder andere betrokken bij het honoursonderwijs van Saxion, het Smart Solutions Semester en het TechYourFuture project ‘Versterking van reflectie-onderwijs binnen technische hbo-opleidingen’.