Judith ter Vrugte studeerde pedagogische wetenschappen en onderwijskunde aan de Radboud Universiteit van Nijmegen en behaalde hier haar master of science in de orthopedagogiek: leren en ontwikkeling in 2010 (cum laude). Aansluitend is ze bij het Behavioral Science Institute van de Radboud Universiteit werkzaam geweest als junior onderzoeker aan een project van talentenkracht waarbij de focus lag op de ontwikkeling van ruimtelijke vaardigheden bij jonge kinderen. Ze vervolgde haar carrière als promovenda bij de vakgroep Instructietechnologie van de Universiteit Twente. Haar promotieonderzoek richtte zich op het ontwerpen en onderzoeken van instructieve ondersteuning voor educatieve computerspellen. Ter Vrugte combineerde haar promotieonderzoek met het docentschap en was betrokken bij diverse vakken binnen de opleiding Psychologie. Haar promotieonderzoek is gepubliceerd in vooraanstaande wetenschappelijke journals zoals ‘Computers & Education’ en ‘Learning & Instruction’. Na een succesvolle verdediging van haar dissertatie ‘Serious support for serious gaming: Enhancing knowledge acquisition in a game for prevocational mathematics education’ (juni 2016) vervolgde Judith ter Vrugte haar werkzaamheden bij de Universiteit Twente als universitair docent bij de bachelor en master Psychologie en master Onderwijskunde, lid van de examencommissie van de faculteit Behavioral, Management and Social sciences (BMS) en post-doc onderzoeker bij de vakgroep instructietechnologie.