Artikel verschenen: Leergemeenschap helpt leraren bij ontwikkeling van digitale geletterdheid

Artikel verschenen: Leergemeenschap helpt leraren bij ontwikkeling van digitale geletterdheid

22 Jan 2021

Op woensdag 20 januari organiseerde TechYourFuture het webinar Naar meer programmeren in het basisonderwijs. In dit webinar werd ingegaan op vragen zoals ‘Hoe kunnen basisschoolleerkrachten programmeren inbedden in hun bestaande curriculum?’

In aanvulling op de interessante informatie die in dit webinar is gedeeld, is afgelopen week vanuit Kennisnet een aantal publicaties verschenen van een Professionele Leergemeenschap (PLG) van het Kennisnetwerk Lerende Leraren. TechYourFuture onderzoeker Anika Embrechts is initiator van de PLG Digitale Geletterdheid. In deze PLG participeert een groep enthousiaste leraren en ict-coördinatoren van verschillende scholen. Vanuit hun eigen kennis, behoefte en praktijk werken zij nu samen aan digitale geletterdheid-producten voor leraren.

In het artikel Leergemeenschap helpt leraren bij ontwikkeling van digitale geletterdheid is omschreven hoe je volgens het model van boundary crossing kunt komen tot een aanpak om  leerkrachten te ondersteunen bij het vormgeven van digitale geletterdheid op hun school.

Daarnaast is door Kennisnet het Handboek Digitale Geletterdheid 2021/2022 gepubliceerd. Deze publicatie is bedoeld voor iedereen die digitale geletterdheid een vaste plaats in het onderwijs wil geven: schoolleiders en schoolbestuurders in het primair en voortgezet onderwijs én de kartrekkers binnen scholen die al jarenlang aan de weg timmeren en nieuwe successen willen oogsten. Natuurlijk is de publicatie ook bestemd voor individuele leraren die inspiratie willen opdoen, bijvoorbeeld voor het opzetten van lesprogramma’s. Via deze link is het handboek te lezen