Anders leren kijken met bèta burgerschap

Anders leren kijken met bèta burgerschap

 

05-03-2018

Docenten van het PO en VO ontwerpen in het onderzoeksproject 'Samen werken aan bèta burgerschap' gezamenlijk met bedrijven programma's en leeractiviteiten waarin burgerschapscompetenties worden geoefend. Leerlingen leren maatschappelijk technologische thema's (zoals de energietransitie, het afvalwater of de textielindustrie), groepsgewijs op te lossen. Daarbij is het van belang dat de leerlingen het desbetreffende onderwerp goed verkennen en verdiepen, bijvoorbeeld door middel van een bedrijfsbezoek of het lezen van de zogenaamde bronnenbox, vanuit verschillende perspectieven met behulp van de netwerkkaart.

Het onderwijsprogramma isontwikkeld op basis van vier principes, afkomstig uit het promotieonderzoek van Laurence Guérin

  1. Het oefenen en ontwikkelen van argumentatievaardigheden 
  2. Het verbinden van verschillende perspectieven (netwerk leren) 
  3. Het leren groepsgewijs beslissingen nemen  
  4. Het leren samen denken.

De scholen en bedrijven zijn druk aan de slag geweest. Lees hier je hoe leerlingen leren om verschillende perspectieven met elkaar te verbinden, of hoe een bedrijfsbezoek eruit kan zien.

Gerelateerde artikelen


Dr. L.J.F. (Laurence) Guérin

Dr. L.J.F. (Laurence) Guérin

Hoofddocent / Onderzoeker Saxion

088 0193424

J. (Jory) Tolkamp

J. (Jory) Tolkamp

Docent/ Onderzoeker Saxion

06 55683091

L. T. (Lida) Klaver MSc

L. T. (Lida) Klaver MSc

Docent / Onderzoeker Saxion

088 0195658