Vroegtijdige beroepsuitsluiting; wat doen we ermee?!

Vroegtijdige beroepsuitsluiting; wat doen we ermee?!

De rol van onderwijs en bedrijven in de beeldvorming van kinderen over techniek

Elke dag wanneer je naar school of werk gaat kom je langs allerlei panden. Vaak ook langs een aantal bedrijven. Wie weet eigenlijk nog wat er achter deze deuren gebeurt? En wat wordt er zoal in je eigen regio gemaakt of ontwikkeld? Vragen die we onszelf wellicht eens wat vaker moeten stellen.

Vroegtijdige beroepsuitsluiting

Vanaf een jaar of negen beginnen kinderen namelijk beroepen uit te sluiten. Dit houdt aan tot een jaar of 14. Beroepen waar kinderen op dat moment nog geen ervaring mee hebben gehad of waar ze zich geen beeld van kunnen vormen, vallen dan af. Beroepen die eigenlijk prima bij hen kunnen passen. Een van de beroepsgebieden die vaak snel afvallen, is sector techniek. Vreemd eigenlijk, want alles om ons heen is inmiddels toch techniek? Of zijn we ons daar minder bewust van geworden? En wie neemt zijn/haar kind nog wel eens mee naar het werk om te laten zien wat ze maken? Tijd om ons eens wat meer te verdiepen in hoe deze vroegtijdige beroepsuitsluiting ontstaat en wat we daar aan kunnen doen.

Techniek; waar ben je?!

Wat kunnen we dan zoal verstaan onder techniek, waar hebben we het dan eigenlijk over? Meer dan dat we ons wellicht bewust zijn. Zo laten de zeven werelden van techniek zien dat techniek altijd verbonden is met een context, die richting geeft aan de manier waarop met techniek wordt gewerkt of wordt toegepast. Denk bijvoorbeeld aan de ziekenhuizen waar met veel technische apparatuur wordt gewerkt (Mens & Medisch), het warme water dat uit de kraan komt (Water, Energie & Natuur), of de lichtgevende fietspaden zoals Daan Rosengaerde deze ontwierp (Lifestyle & Design).

Waar we vaak nog denken dat techniek ‘vies’, ‘moeilijk’ of ‘alleen voor mannen’ is, laten deze zeven werelden zien dat niets minder waar is. Het vraagt echter wel een andere kijk op de dingen om ons heen.

Effect van bedrijfsbezoeken

Om leerlingen een beter beeld te geven van de verschillende technische vakgebieden, worden bedrijfsbezoeken voor groep 7/8 georganiseerd. Tijdens zo'n bezoek krijgen leerlingen vaak een rondleiding en zien ze wat er zoal gebeurt en gemaakt wordt. Uit onderzoek blijkt echter dat deze bedrijfsbezoeken vaak weinig effectief zijn als het gaat om het ontwikkelen van een positieve houding ten opzichte van techniek. Dat komt onder andere doordat het bedrijfsbezoek veelal een op zichzelf staande activiteit is, en niet geïntegreerd wordt in het bestaande lesprogramma. Een gemiste kans!

Dat vraagt om een andere benadering!

We weten dat leerlingen in de laatste jaren van het basisonderwijs starten met de vroegtijdige beroepsuitsluiting en een positieve ervaring met de technische sector cruciaal is. Dat vraagt om een andere benadering en inrichting van de bedrijfsbezoeken. Daarom startte TechYourFuture in oktober 2015 met de pilot Bedrijfsbezoeken, in samenwerking met de Vereniging Maakindustrie Oost-Nederland (VMO).

In de pilot zijn alle aanbevelingen die voortkomen uit onderzoek en de ervaringen met eerdere bedrijfsbezoeken samengenomen in een nieuw initiatief: een lespakket voor groep 7/8. We hebben aandacht voor het onderwijs én de bedrijven, zodat we beide werelden dichter bij elkaar brengen en gezamenlijk een positieve ervaring voor leerlingen creëren.

Wie doen er mee?

Zeven scholen en bedrijven uit de regio Haaksbergen, Hengevelde, Goor en Markelo hebben deelgenomen aan deze pilot bedrijfsbezoeken van groep 7/8 aan bedrijven in de maakindustrie.

Scholen

Bedrijven

RKB Petrusschool (Hengevelde)

BS Honesch (Haaksbergen)

KBS De Albatros (Goor)

CBS Op den Akker (Haaksbergen)

OBS De Zwaluw (Markelo)

RKB Paus Johannes (Haaksbergen)

BS Los Hoes (Haaksbergen)

Tuinte Groep (Hengevelde)

Hebo Kozijnen (Hengevelde)

Bauhuis (Goor)

Mechanische Industrie Menzing (Haaksbergen)

Aebi Schmidt / Nido (Holten)

Unipro (Haaksbergen)

GE Industrial Solutions (Haaksbergen)