Meer informatie over de sessies van het webinar 'Naar meer programmeren in het basisonderwijs' op 20-01-2021

Meer informatie over de sessies van het webinar 'Naar meer programmeren in het basisonderwijs' op 20-01-2021

Meer informatie over de sessies die centraal stonden tijdens het webinar 'Naar meer programmeren in het basisonderwijs' op 20-01-2021:

Presentatieruimte 1. Domein: integratie van programmeren in andere vakken.

15:20 – 15:40 Zo integreer je taal en programmeren
Sprekers: Sabiha Yeni – Onderzoeker bij Universiteit Leiden
Shirley de Wit – Onderzoeker bij Universiteit Leiden en projectmedewerker bij VHTO
Lezing in het Engels, praktijkvoorbeeld in het Nederlands.
Sabiha vertelt over haar onderzoek waarin Computational Thinking en het programma Scratch centraal stond bij het vak Engels en het vak taal. In haar onderzoek heeft ze zich gericht op de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voorgezet onderwijs. Shirley laat met een praktijkvoorbeeld zien wat je hiermee in je bovenbouwklas kunt doen.

Doelgroep: bovenbouwleerkrachten.

15:45 – 16:05 Zo integreer je rekenen en programmeren
Sprekers: Rosanne Hebing – Docent en onderzoeker bij Iselinge Hogeschool
Bram Oonk – Leerkracht basisonderwijs en (assistent) onderzoeker bij Iselinge Hogeschool

Rosanne en Bram vertellen over de belangrijkste uitkomsten van hun onderzoeken naar het zelfvertrouwen van leerkrachten en hun vaardigheden in het aanbieden van digitale geletterdheid. Verder nemen Rosanne en Bram je mee in de wiskundige denk- en werkwijzen die allerlei aanknopingspunten bieden om rekenen-wiskunde te combineren met programmeren. Door een voorbeeld te laten zien van hoe je doelgericht met een Probot kunt rekenen in de bovenbouw willen zij duidelijk maken dat de drempel om met leerlingen te programmeren lager is dan je misschien denkt!

Doelgroep: midden- en bovenbouwleerkrachten.
Voor het volgen van deze sessie heb je geen ervaring met programmeeronderwijs nodig.

16:15 – 16:35 Zo integreer je dans/lichaamsbeweging en programmeren
Sprekers: Joni Cousins – Ontwikkelaar content bij Creatieve Code
Alvin Arthur -  ontwerper en danser
Joni vertelt over hoe je programmeren en kunst kunt integreren. Zij laat een voorbeeld zien van een school die werkt met het aanbod van de Creatieve Code. Op de website is namelijk veel voorbeeldmateriaal te vinden dat je zo kan inzetten in je klas; met daarbij onderscheid in ervaringsniveau van jou als docent en jouw leerlingen. Alvin laat in deze sessie met een voorbeeld zien hoe je dans/lichaamsbeweging en programmeren kunt combineren (BodyScratch). In deze sessie kom je erachter dat je programmeren kunt gebruiken om mooie dingen te creëren.

Meer info: https://decreatievecode.nl/over-ons
Vragen aan de sprekers van deze sessie: decreatievecode@mu.nl
Doelgroep: leerkrachten uit alle groepen die nieuwsgierig zijn naar hoe je creativiteit en programmeren kunt combineren.

Presentatieruimte 2. Domein: programmeer tools.

15:20 – 15:40 Unplugged, oftewel programmeren zonder computer
Sprekers: Anika Embrechts – Docent en onderzoeker bij Hogeschool Saxion
Corine Noordink – leerkracht, ontwikkelaar en specialist digitale didactiek binnen stichting Koe (Enschede)
Anika heeft samen met 2 ICT docenten ‘levend programmeren’ ontwikkeld en laat zien hoe je hiermee aan de slag kunt. Ze vertelt hierbij wat werkt om aan de slag te gaan met programmeren: waaronder: klein beginnen en fouten durven maken. Corine Noordink is specialist digitale didactiek bij Diskoever in Enschede. Zij deelt haar aanpak waarmee zij haar collega’s inspireert met lesvoorbeelden en materialen. Annika en Corine laten met een spel zien hoe je met unplugged programmeren kunt beginnen in je klas.

Meer info: http://www.levendprogrammeren.nl/
Doelgroep: leerkrachten uit alle groepen.
Voor het volgen van deze sessie heb je geen ervaring met programmeeronderwijs nodig. Deze sessie is laagdrempelig en toegankelijk voor leerkrachten die morgen aan de slag willen met programmeren op school.

15:45 – 16:05 Programmeertalen (software)
Spreker:
Felienne Hermans – Hoofddocent en onderzoeker bij Universiteit Leiden
Felienne vertelt over bloktaal (Scratch) en tekstuele talen (Hedy en Python). Scratch is een goed programma om mee te beginnen. Felienne heeft Hedy ontwikkeld; dit is een mooie tussenstap tussen Scratch en Python. Om goed met Python te kunnen werken heb je ervaring nodig. Python is een van de populairste programmeertalen van dit moment.
Het praktijkvoorbeeld laat zien wat je hiermee in je bovenbouwklas (en misschien wel hele goede/snelle leerlingen uit de middenbouw) kunt doen.

Meer info over Hedy: http://www.hedycode.com/start?lang=nl
Doelgroep: leerkrachten die al een tijdje werken met Scratch en een volgende stap willen zetten omdat ze merken dat hun leerlingen meer willen en kunnen.

16:15 – 16:35 Hardware
Spreker: Erik Ploeger – Docent (o.a. robotica) en onderzoeker bij Hogeschool Windesheim

Met programmeren geef je een opdracht aan hardware (apparaten). Erik vertelt je welke hardware je kunt inzetten en welke software daarbij hoort: passend bij je doel van de les. Te denken valt aan de Bee-Bot, de Ozobot en Lego Mindstorms. Hij maakt daarbij onderscheid in groepen (bouwen), hij laat een opbouw in de doorgaande lijn zien en zal ook mogelijkheden voor differentiatie laten zien: wat als je al een tijdje werkt met de genoemde materialen en je wilt een stap verder zetten met je klas?

Doelgroep: Deze sessie is laagdrempelig en toegankelijk voor leerkrachten die behoefte hebben aan een overzicht van beschikbare hardware en de mogelijkheden van die hardware.

Presentatieruimte 3. Domein: programmeren binnen passend onderwijs

15:20 – 15:40 Programmeren en robotica inzetten/bij/voor leerlingen met een autisme spectrum stoornis
Sprekers: Hans Petersen – Docent en onderzoeker bij Hogeschool Windesheim
Annika Hellendoorn – Onderzoeker bij Universiteit Utrecht en begeleider en zorg coördinator bij Carehouse in Utrecht
Annika vertelt over haar onderzoek naar robotica en de technische en sociale vaardigheden van leerlingen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS). Van deze leerlingen is bekend dat ze bovengemiddeld graag met ICT werken en dat ze soms moeite hebben met het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Tijdens dit onderzoek ontwikkelen Professionele Leergemeenschappen (PLG’s) lesmateriaal met als doel het verbeteren van vaardigheden van leerlingen met ASS. Tijdens deze sessie krijg je te horen welke factoren belangrijk zijn bij het ontwikkelen van dit lesmateriaal. Hans vertelt welke factoren belangrijk zijn in de begeleiding van leerlingen met ASS en waar je op moet letten als je deze en andere leerlingen laat (samen-)werken met robotica.

Meer info: https://www.techyourfuture.nl/a-1476/robowijs 
Doelgroep: leerkrachten uit alle groepen.
Deze sessie is gericht op leerkrachten die al programmeerlessen aanbieden en op zoek zijn naar handvatten om tegemoet te komen aan de ondersteuningsbehoefte van leerlingen met ASS. Met name om ze te helpen hun (samenwerkings-)vaardigheden te ontwikkelen. 

15:45 – 16:05 Jonge leerlingen een tweede taal aanleren door middel van sociale robotica
Spreker: Rianne van den Berghe – Onderzoeker en docent bij Hogeschool Windesheim en onderzoeker bij de Radboud Universiteit

In deze sessie vertelt Rianne over haar onderzoek naar de vraag of robots kleuters kunnen helpen een tweede taal te leren. In het onderzoek speelden kinderen samen met een Nao-robot spelletjes op een tablet en kregen spelenderwijs Engelse woorden aangeboden. Rianne heeft hierbij niet alleen gekeken naar hoeveel kinderen leerden, maar ook hoe kleuters over de robot denken, wat interessante inzichten opleverde over de mate waarin jonge kinderen begrijpen wat een robot eigenlijk is. Rianne heeft een realistische blik over de inzet van robotica bij het aanleren van een tweede taal; de Nao-robot is een zeer kostbare robot en zal in de nabije toekomst niet breed inzetbaar zijn binnen het onderwijs. Toch is het verhaal van Rianne een inspirerend voorbeeld en zal zij naar aanleiding van het onderzoek aanknopingspunten bieden voor leerkrachten die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp en hier een stap verder in willen zetten met hun leerlingen.

Doelgroep: onderbouwleerkrachten.
Deze sessie is geschikt voor zowel beginners als leerkrachten die meer ervaring hebben met programmeren.

16:15 – 16:35 Programmeren inzetten bij/voor leerlingen met een visuele beperking
Spreker: Anna van der Meulen – Onderzoeker (programmeren voor blinde leerlingen) bij Universiteit Leiden
Anna vertelt over haar onderzoek naar materialen die geschikt zijn om in te zetten bij programmeren met leerlingen die een visuele beperking hebben. Programmeermaterialen voor kinderen zijn vaak erg visueel, en daardoor minder geschikt voor een slechtziend of blind kind. Ze illustreert hoe het is om als slechtziende of blinde leerling te leren programmeren. Ook presenteert zij een overzicht van beschikbare materialen en hoe deze met (soms kleine) aanpassingen in te zetten zijn voor leerlingen met een visuele beperking. Hierbij geeft zij ook aan hoe je deze leerlingen in je klas kunt laten samenwerken met leerlingen zonder visuele beperking en daarbij kunt zorgen voor gelijkwaardigheid.

Doelgroep: leerkrachten uit de onder- en middenbouw.
Deze sessie is geschikt voor zowel beginners als leerkrachten die meer ervaring hebben met programmeren.