Publicaties: Tw1st education: 21ste eeuwse vaardigheden in mbo techniekonderwijs

Publicaties: Tw1st education: 21ste eeuwse vaardigheden in mbo techniekonderwijs

De beroepspraktijk heeft behoefte aan meer technische professionals die naast hun specialistische kennis beschikken over een brede blik en die in teams complexe problemen op kunnen lossen. Dit Tw1st onderzoeksproject, gefinancierd door NWO, TechYourFuture en Thales, onderzoekt hoe MBO-techniekstudenten hiervoor getraind kunnen worden. MBO-studenten leren door (samen) te onderzoeken met geavanceerde virtuele labs gebaseerd op de reële beroepspraktijk. Om de 21ste eeuwse vaardigheden te trainen zijn in deze labs specifieke cognitive tools geïntegreerd. Bovendien worden learning analytics technieken ingezet om docenten inzicht te geven in leer- en communicatie-processen, zodat zij hun studenten optimaal kunnen begeleiden en ondersteunen.

Downloads

Artikel over geaggregeerde concept maps

Vrugte, J., & Eshuis, E. (2018). Geaggregeerde conceptmaps; kennisvergelijking als stimulans voor de kennisverwerving van mbo techniekstudenten. 

Beschouwend artikel over het slim inzetten van technologie in het STEM onderwijs

Jong, T. de (2019). Moving towards engaged learning in STEM domains: there is no simple answer, but clearly a road ahead. Journal of Computer Assisted Learninghttps://doi.org/10.1111/jcal.12337

 Artikel over samenwerken van mbo techniekstudenten

Eshuis, E., ter Vrugte, J., Anjewierden, A., Bollen, L., Sikken, J. & de Jong, T. (2019).  Improving the quality of vocational students’ collaboration and knowledge acquisition through instruction and joint reflection. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning. https://doi.org/10.1007/s11412-019-09296-0