Kennis maken met de wereld van de voedingsmiddelenindustrie deel 2: Met je koksmes de klas in!?

Kennis maken met de wereld van de voedingsmiddelenindustrie deel 2: Met je koksmes de klas in!?

 

19-12-2017

De komende weken gaan schoolklassen met de lessen en bedrijfsbezoeken aan de slag. In een aantal blogs doet Sabien Bouwmeester verslag van de belevenissen met de lessen, het bedrijfsbezoek en de Icecreamchallenge. Deze week blog 2: Met je koksmes de klas in!?

De afgelopen weken zijn een aantal scholen gestart met het lessenpakket over de voedingsmiddelenindustrie, dat door Innofood en TechYourFuture in een pilot wordt getest. De lessen gaan over Op onderzoek in de keuken (Waar komt jouw eten vandaan?), Een miljoen bakjes salade en Speeddaten met beroepen. 

In de afgelopen weken ben ik bij twee scholen op bezoek geweest om te zien en ervaren hoe het is om deze lessen uit te voeren. De scholen passen het materiaal aan op hun manier en tijdstip van lesgeven en het is daarom leuk om de verschillen te zien. Wat ik zag varieert van een rustig begin van de les in de klas tot een wilde smaaksensatie rondom de mobiele klassenkeuken.

Lesje in de klas in Neede

Op de Kisveldschool in Neede zijn de leerlingen elke week een uur zoet met de lessen over de voedingsmiddelenindustrie. Les 3 begint als ik mee mag komen kijken. Even herhalen de leerlingen met elkaar wat ze nu al weten over de voedingsmiddelenindustrie en dan gaat de les van vandaag van start: de beroepen in deze industrie. Aan de hand van een foto van Rouveen Kaas worden verschillende beroepen geïntroduceerd.

 ‘De mensen op de foto zijn aan het vergaderen over de kaas die op tafel ligt’. 

Speeddaten met beroepen

Dat is juist, en die mensen hebben allemaal een andere functie in het bedrijf! Leerlingen hebben al snel door waar de verschillende talenten van medewerkers worden ingezet in een bedrijf en gaan voor zichzelf ook keuzes maken voor een bepaalde richting. Ze gaan op onderzoek uit wat het precies inhoudt om zo’n beroep uit te voeren en gaan met elkaar speeddaten. Het woord ‘date’ wordt in groep 7/8 niet enkel in verband gebracht met beroepen … enige hilariteit is de oogst.

Een beetje variatie alstublieft

De leerkracht vindt het opvallend dat vooral jongens lijken te kiezen voor een functie in de logistiek, en na enige uitleg blijken er toch ook meisjes geïnteresseerd. De reden: 

‘Anders zit je alleen maar achter de computer, en dat kan wel saai worden’.

Leerlingen willen later vooral geen saai beroep. En dus gaan de meeste leerlingen vooral voor de smaak; de medewerker kwaliteit die mag proeven is veruit favoriet!

Zelf aan de slag als ijsbereider

In de Kangaroeklas van de SMBD in Wierden zijn ze in een heel ander stadium van de lessen beland. De leerkracht van deze groep heeft het lesmateriaal aangegrepen om er een hele serie lessen over voeding voor 10 weken aan te koppelen. Leerlingen hebben er zin in en staan al met hun enorme koksmessen klaar naast het keukenblok. Maar ook hier geldt dat ze eerst even moeten terugblikken op wat er eerder is geleerd; ze hebben immers al gekeken bij een echte ijsbereider- Bonvanie - in het dorp!

Eisen aan ijs

Maar ook zijn er vanuit de IceCreamChallenge eisen aan ijs gesteld, waar ook hun zelfgemaakte ijs aan moet voldoen. Deze eisen kennen de leerlingen uit hun hoofd. Ze hebben ook uitgebreid voorwerk verricht door een marktonderzoek, waarin ze medeleerlingen onder meer hebben gevraagd naar hun favoriete smaak, textuur en kleur van ijs. Op basis van deze gegevens is een recept bedacht.

En ook nog in de krant!

Het is niet alleen een speciale dag omdat ze (met een dikke laag sneeuw voor de deur) ijs mogen maken, maar ook omdat dagblad Tubantia een verslag maakt van hun leerproces, inclusief fotograaf! De leerlingen werken echter vrijwel ongestoord door aan hun vooraf bedachte recepturen.

Meesterproef

Als bezoeker mag ik gelukkig ook proeven van de brouwsels. Midden in de winter word ik getrakteerd op tropische smaken, ik proef limoen, banaan, maar ook wortel, biertjes en komkommer, want één soort groente als ingrediënt in het ijsje is één van de eisen. De juf blijft ondertussen maar moeizaam aan de zijlijn staan, ze wil graag advies geven, maar houdt zich wijselijk op afstand; het moet immers wel het ijsje van de leerlingen worden.

Sabien Bouwmeester

Gerelateerde artikelen