Terugblik Hypatia Hubbijeenkomst

Terugblik Hypatia Hubbijeenkomst

 

08-06-2017

Op woensdag 10 mei organiseerde TechYourFuture in samenwerking met NEMO Science Museum de eerste Hypatia hubbijeenkomst voor docenten uit het voortgezet onderwijs.  Meer jongeren interesseren en enthousiasmeren voor carrières in de wetenschap en technologie. Dat is het doel van het Europese project Hypatia, vernoemd naar de vrouwelijke wiskundige, filosoof en astronoom Hypatia die in Alexandrië leefde van 370 tot 415.  

Eén van de activiteiten van Hypatia is de ontwikkeling van een toolkit met praktische en kant-en-klare modules die in verschillende vakken in de middenbouw van het voortgezet onderwijs te gebruiken zijn. Naast modules voor in de lessen, bevat de toolkit materiaal voor (klas)bezoeken aan onderzoeksinstellingen en het bedrijfsleven. Het zijn good practices uit verschillende landen in Europa die zijn verbeterd op basis van de recente inzichten over bijvoorbeeld genderinclusiviteit.

De bijeenkomst stond in het teken van doen en maken. Al snel gingen  docenten aan de slag met karton, plakband en papier om een goede pinpongbaan te bouwen. Centrale vraag: hoe zorg je ervoor dat een pingpong bal na een keer stuiteren toch in een bekertje terecht komt? De opdracht werkte inspirerend en liet docenten ervaren hoe je onderzoekend en ontwerpend leren in je lessen kunt toepassen. De lessen zijn gratis te downloaden via de website van NEMO. Docenten kregen tijdens deze bijeenkomst ook meer zicht op mogelijkheden om lesmateriaal met als doel een meer onderzoekende houding op het gebied van wetenschap en technologie in hun onderwijs in te zetten.

Het tweede deel van de bijeenkomst stond in het teken van het TechYourFuture onderzoek naar  talentgericht loopbaangesprekken. Onder leiding van onderzoekster Kariene Mittendorff gingen deelnemers aan de slag met het spel Hack Your Future. Dit spel stimuleert leerlingen om na te denken over hun talenten, interesses en toekomst. Voor het maken van echt goede keuzes is het vooral van belang dat leerlingen ervaringen opdoen, iets kunnen beleven, kunnen zien én daarover bijvoorbeeld in gesprek kunnen met hun docent.  Tegelijkertijd weten we ook dat het vooral van belang is om ná die ervaringen met leerlingen in gesprek te gaan. Door te reflecteren op deze ervaringen krijgen leerlingen meer inzicht in hun eigen talenten, hun interesses en hun toekomstambities. Na afloop van de bijeenkomst kregen alle docenten het spel Hack Your Future mee om het spel in te zetten op hun eigen school.

Gerelateerde artikelen