De Telgenborch uit Almelo derde bij de FIRST LEGO League Open Championship op Tenerife

De Telgenborch uit Almelo derde bij de FIRST LEGO League Open Championship op Tenerife

11-05-2016

Afval, een werelds probleem

De wereld van afval, een maatschappelijk probleem dat steeds groter wordt als we er niks mee doen. Dat was het thema van de internationale FIRST LEGO League (FLL) van het schooljaar 2015/2016. Van verzamelen naar sorteren, recycling, slim produceren - er gebeurt meer met afval dan we zien!

De Challenge

Tijdens de FIRST LEGO League worden leerlingen van 9 tot 16 jaar uitgedaagd om in teams, door middel van robots en lego, slimme oplossingen te bedenken om een vraagstuk rondom afval op te lossen:

  • Benoem een probleem bij hoe we afval maken of hoe we met afval omgaan
  • Bedenk en ontwerp een innovatieve oplossing voor dit afvalprobleem
  • Deel jouw probleem en oplossing met relevante en betekenisvolle partners in de omgeving

Voor goede resultaten zijn twee aspecten belangrijk: goed samenwerken en sportiviteit.

Het probleem moeten de leerlingen aanpakken in ‘the robot game’. Leerlingenteams bouwen en programmeren een zelfsturende robot met behulp van LEGO MINDSTORMS om verschillende missies op te lossen op het speelveld. Elke missie vertegenwoordigt een ander onderdeel van afvalverwijdering: sorteren, verwerken, recyclen, of verminderen.

Deze Challenge kent verschillende rondes, waarbij de besten uiteindelijk door kunnen naar de First LEGO League Open Championship op Tenerife van 4 t/m 7 mei 2016. Ook de aFvaLLbusters van De Telgenborch in Almelo waren van de partij! Zij namen het op tegen 900 deelnemers uit de meer dan 80 teams.

Deelnemen? Jazeker!

De Telgenborch in Almelo doet al 11 jaar mee aan de FIRST LEGO League. Het is voor hen een buitenschoolse activiteit voor leerlingen van groep 7 en 8. Iedere leerling kan zich er vrijwillig voor opgeven. Ook dit jaar was de school weer van de partij, en wel met twee teams: De aFvaLLbusters (groep 7/8) en de aFvaLLbeesten (groep 6/7). Op hun eigen school en in hun leefomgeving zijn ze op onderzoek uit gegaan naar een probleem rondom afval. Om zich extra te verdiepen in dit probleem, zijn ze ook op bezoek gegaan bij Twence (afvalverwekingsbedrijf), de gemeente Almelo en de winkeliers van het winkelcentrum Schelfhorst te Almelo (nabij de school). Ook  HP Valves hebben de leerlingen bezocht, zij maken afsluiters voor o.a. energiecentrales waarbij ze gebruik maken van robots. Ook hebben ze verschillende deskundigen benaderd om zo een innovatieve oplossing te bedenken voor het probleem.

Meerwaarde voor leerlingen

Wat betekent zo’n Challenge voor de leerlingen? Leerlingen moeten op onderzoek uit om zowel het probleem te verkennen, als er een goede en innovatieve oplossing voor te bedenken. Hiervoor kun je het internet afspeuren, maar je moet er vooral op uit gaan en deskundigen bevragen. Spannend! Maar als ze eenmaal ontdekt hebben hoe leuk het is, worden ze helemaal enthousiast. Dit in tegenstelling tot het begin van het project, waarbij leerlingen het idee hadden dat onderzoek doen niet leuk was.

“Leerlingen werden helemaal enthousiast, terwijl ze eerst het idee hadden dat onderzoek doen niet leuk is.”

Ook moeten leerlingen verschillende zogenaamde 21st century skills gebruiken. Denk eens aan goed luisteren naar elkaar, samenwerken, leren programmeren, kritisch denken, creativiteit en bouwen. Daarbij leren ze ook anders te kijken naar de maatschappij door met een vraagstuk aan de slag te gaan, hier met anderen over te spreken en op onderzoek uit te gaan.

En de Challenge kent meer uitdagingen. Zo is de voertaal van het FFL Open Championship Engels. Leerlingen moesten alles over de technische aspecten, het projectwerk en het teamwork in het Engels vertellen. Het gaat dus niet alleen om goed presenteren, maar ook om dat in het Engels te doen.

Om de spannende reis naar Tenerife voor de FLL Open Championship mogelijk te maken, moest geld verzameld worden. Hiervoor zijn o.a. sponsoren verzameld, maar hebben de leerlingen ook verschillende acties georganiseerd: een Familie Lego LOL avond met allerlei spellen in Legostijl, lekker eten en ‘slagroom smijten’; en een schoolfeest voor leerlingen van de bovenbouw. Hierdoor is de uitdaging niet meer alleen van de leerlingen, maar worden ook alle ouders en de omwonenden van de school betrokken.

Lees het verslag van de Telgenborch over de trip naar Tenerife>>

Uitdagingen als de FIRST LEGO League en W&T?!

Nou zou je kunnen denken, wat heeft dit alles nou met Wetenschap & Technologie te maken? Van alles. Een fenomeen of maatschappelijk probleem vormt het uitgangspunt. Daarvoor moet een oplossing bedacht worden, die alleen bereikt kan worden door eerst op onderzoek uit te gaan, het te ontwerpen en vervolgens te experimenteren of het werkt (onderzoekend en ontwerpend leren). Leerlingen komen er achter dat robots en programmeren (techniek) niet op zichzelf staan, maar altijd met andere vakgebieden te maken hebben. Zoals in dit geval onder andere natuur, samenleving en aardrijkskunde. Om als team goede presentaties neer te zetten, zijn de 21st Century Skills van belang. Wie had dat nou gedacht?

“Wat een mooi voorbeeld van hoe je op een aansprekende manier met techniek aan de slag kan op school, en daarbij de omgeving en ouders kunt betrekken!”

En de uitslag van de Challenge?

De laatste vraag rest natuurlijk: Hoe hebben ze het gedaan bij de FLL Open Championship in Tenerife? De AFvaLLbusters hebben de 3e prijs gewonnen in de categorie ‘Rising Star’ tijdens de FIRST LEGO League Open Championship. Voor deze mooie prestatie mochten zij op het wereldtoneel een beker in ontvangst nemen. Knap gedaan!

Mirte Disberg

Mirte is onderwijskundige bij TechYourFuture, en met haar achtergrond in de HRD altijd op zoek naar hoe je mensen in beweging kunt krijgen. Door goed te luisteren, kansen te zien, en vertrouwen te bieden, geven we samen vorm aan vernieuwend ‘Wetenschap & Technologie’-onderwijs. Onderwijs maak je ten slotte samen!

Gerelateerde artikelen

Er konden geen resultaten worden gevonden voor deze zoekopdracht